Inflatsiooniralli võib avada ukse USA turule
Inflatsioon on ettevõtja jaoks hirmutav sõna. Kuid nagu iga majandusraskuse puhul, võib ka siin leida võimalusi ja positiivseid noote.
Ka Ameerika Ühendriigid seisavad sarnaselt paljudele teistele riikidele silmitsi pöörase inflatsiooniralli mõjudega. USAs on inflatsioon kerkinud 8 protsendini ning üha enam Ameerika tarbijaid on kiirkorras avastamas, et teenitud dollarite eest saab veelgi vähem kaupu ja teenuseid.
Intressimäärade reguleerimise eest vastutab USAs föderaalreserv, mille ülesandeks ongi aidata USA valitsusel võidelda inflatsiooni mõjudega. Viimase neljakümne aasta suurimate hinnatõusudega maadlevas USAs püüabki föderaalreserv seda ülesannet täita, kuid hiljutiste uuringute kohaselt on üle 60 protsendi ameeriklastest mures majanduse olukorra ning nende isikliku finantsvõimekuse pärast. Sama dünaamika laieneb ka ettevõtetele.
Raha on, kaupu ei ole
Vaatamata kiiresti kerkivatele kulutustele ja üldisele hinnatasemele, on Ameerika tarbijad jätkuvalt kulutamas rohkem raha kui kunagi varem. Pandeemia tõttu kaks aastat kodus istunud tarbijad tunnetavad lisaks hinnatõusule ka algselt pandeemiast, nüüd ka Venemaa sõjast Ukrainas tingitud tarneraskusi, mistõttu on USA turul jätkuvalt tugev nõudlus kõikvõimalike kaupade järgi, kuid samas ka märkimisväärne puudus paljudest toodetest. Suurenenud nõudlus ja vähenenud pakkumine on osaliselt ka põhjus, mis hindu üles kruvib ning kiirendab tarbijahindade tõusu USAs.
Kuigi pole kahtlustki, et globaalne majandus, millest USA moodustab üsna suure osa, näitab aeglustumise märke, võib siin märgata ka positiivseid noote ning leida võimalusi edu saavutamiseks. Eriti, kui tegemist on konkurentsivõimeliste ja uuendusmeelsete Eesti ettevõtetega.
Kolm soovitust Eesti ettevõtetele
Kuidas suudaksid Eesti ettevõtted püsida muutuvates oludes ja halvenevas majanduskliimas konkurentsivõimelistena sedavõrd kaugel turul kui Ameerika Ühendriigid?
Esiteks tuleb Eesti ettevõtjatel kasutada kõiki võimalusi Eesti innovatsiooni ja automatiseerimise rakendamiseks oma tegevuses. Kuigi selle alginvesteering võib olla üpris mahukas, on Eesti digiloo edu sidumine oma ettevõtte kuvandiga üks võimsamaid vahendeid Ameerika partneritele lähenemisel. Automatiseerimine ja digitaliseerimine aitavad tagada kõrget kvaliteeti madalamate tootmiskulude juures, seeläbi püsivad ka tooted hinna poolest konkurentsivõimelistena.
Teiseks tasub meeles pidada, et kuigi inflatsioon jätkab kerkimist, püsib tarbijanõudlus väga kõrgel tasemel ning jaemüüjatel on raskusi uute ja uuendusmeelsete toodete pakkumisega seoses globaalsete tarneraskustega. See võib avada uusi võimalusi oma koha leidimiseks suuremate jaekettide tooteportfellis – enne 2019. aastat oli selline väljavaade pea võimatu.
Selle muudab veelgi ahvatlevamaks mõte, et uuringute kohaselt on umbes veerand ameeriklastest valmis hinnatõusu tõttu proovima uusi tooteid, mis aitavad neil raha säästa. Kui Eesti ettevõtte toode on uuendusmeelne ja hinna poolest konkurentsivõimeline, siis pole paremat hetke USA turule sisenemiseks. Turu testimiseks võib proovida ka müüki Amazoni vahendusel, et paremini aru saada turu reaktsioonist ja aktsepteeritavast hinnatasemest.
Ning lõpetuseks üks tähelepanek neile Eesti ettevõtetele, kes kasutavad USAs müümiseks vahendajaid või müügiagente. Praegune aeg võib tunduda sobiv müügilepingu tingimuste muutmiseks vahendustasupõhiseks – ehk kohalik agent saab oma vahendustasu alles siis, kui kaup on müüdud ja Eesti ettevõttel raha käes. Selline lähenemine ei ole USA turul soovitatav, pigem julgustaks seda igal juhul vältima. USA ülimalt konkurentsitihedal müügiturul ei aktsepteeri selliseid tingimusi ükski endast lugu pidav müügiprofessionaal, kes teab oma väärtust ja kelle oskused võiksid kasu tuua. Ning need, kes nõustuvad sellise lahendusega, ei ole tõsiseltvõetavad müügiinimesed, sest selline mudel ei soodusta lojaalsust ega stabiilsust, mis on professionaalidele olulised väärtused. Mõistlikum on investeerida olemasolevatesse kontaktidesse ning leida uusi viise nende toetamiseks, et nad saaksid jätkata oma parima panuse andmist.
Keegi ei kahtle selles, et globaalne majandus on sisenemas väga keerulistesse oludesse. Kuid siiski püsib lootus, et julged ja pealehakkajad näevad ka kõige mustemates stsenaariumites võiduvõimalusi, eriti just Eesti uuendusmeelsed ja nutikad ettevõtjad. Kel huvi rohkem teada saada USA võimaluste kohta, võtke palun ühendust EASi esindajaga USAs – James York.
James S. York
Ekspordinõunik (Ameerika Ühendriigid)
E-post: [email protected]
Mobiil: +1(347) 951 3308
Keeled: inglise keel