Jaapan valmistub suursündmuste võõrustamiseks
Kui koroonapandeemia tabas eelmise aasta alguses rahvusvahelist kaubandust, peljati sellega kaasnevat negatiivset mõju just Eesti-sugustele väiksematele majandustele. Siiski selgus, et Eesti eksport Jaapanisse kerkis eelnenud aastaga võrreldes 18 protsenti, samal ajal vähenes Jaapani eksport Eestisse 16 protsenti.
See on ilmekaks tõestuseks, et Eesti tooted on väga konkurentsivõimelised ning nõudlus nende osas püsib ka pandeemia ajal. Euroopa Liidu ja Jaapani vahel 2019. aastal sõlmitud majandusliku partnerluse lepe on andnud olulise panuse Eesti ja Jaapani vaheliste kaubandussuhete elavnemisesse ning usutavasti jätkub see positiivne trend ka lähiaastatel.
COVID-19 olukord Jaapanis teeb ettevaatlikuks
Jaapani valitsus tühistas üleriigilise eriolukorra 18. märtsil, kuid uute nakkusjuhtumite arvu kasv sundis Tokyos, Osakas, Kyotos, Hyogos, Aichis ja Fukuokas uuesti kehtestama eriolukorra vähemalt 31. maini. Uute juhtumite lisandumine 100 tuhande elaniku kohta 7 päeva lõikes on Jaapanis siiski madalam kui paljudes Euroopa riikides. Isegi kõige rängemalt kannatanud Osaka prefektuuris on maikuu keskpaiga seisuga uusi nakatumisjuhte 100 tuhande elaniku kohta vaid 68,6. Kuigi lisanduvate nakkusjuhtude arv on suhteliselt madal, ollakse Jaapanis väga mures vaktsineerimisprotsessi venimise pärast. 9. mai seisuga on vaid 3,3 miljonit inimest saanud vaktsiini, moodustades vähem kui 3 protsenti kogu elanikkonnast. Aeglane vaktsineerimisprotsess võib avaldada negatiivset mõju Jaapani majanduse taastumise kiirusele.
Koroonaajastu uus trend on pesitsev tarbimine
Pandeemia on Jaapanis käibele toonud uue väljendi – “sugomori shohi”, ehk pesitsev tarbimine. See termin ilmestab uut tarbijakäitumist, kus koroonaviiruse mõjul eelistavad tarbijad ise süüa teha, kasutada toidukullereid ning sooritada oma ostud internetis.
E-kaubanduses valitseb suurim nõudlus tervisetoodete segmendis, järgnevad raamatud, mängud ja mänguasjad.
Näiteks on Eesti tehnoloogiaettevõtte loodud jalamassaažiaparaadid Vonmie pälvinud Jaapanis märkimisväärset meediakajastust. Teenuste osas on ka meie põhjanaabrite Wolt laienenud toidukullerteenusega Jaapanisse.
Tokyo olümpiamängud 2020 (2021) – kas toimuvad või ei?
Märtsis teatas Tokyo olümpiamängude korralduskomitee, et Jaapan ei võõrusta eesseisvatel olümpiamängudel välisturiste ning võistlused toimuvad vaid kodupubliku ees. Samas ei ole komitee vastavat otsust veel ametlikult teinud ning aprilli lõpu seisuga toimuvad sel suvel nii olümpiamängud kui ka paraolümpia.
Järgmiseks suureks sihiks saab Osaka EXPO 2025
2025. aastal Osakas toimuva EXPO avamiseni on jäänud neli aastat. Aprillis teatasid oma osalemisest veel kuus riiki, nende hulgas Saksamaa ja Prantsusmaa, kes on lisaks Jaapanile esimesed oma osaluse kinnitanud G7 liikmesriigid. Tänaseks on osalemist kinnitanud 29 riiki ja kolm rahvusvahelist organisatsiooni. Kuigi välisriikide huvi on seni veel mõnevõrra leige, näevad Jaapani ettevõtted Osaka EXPOt suurepärase ärivõimalusena. Ettevõtted saavad EXPOl osaleda toidu, joogi ja kaupade müügi kaudu või korraldades muusikalisi ja teatrietendusi, kuid paljud on näidanud üles huvi ka 9 “erapaviljoni” vastu.
Tsubasa Yoshito Jaapani turu projektijuht [email protected] |