K-Print: muutuv maailm on staatilistele äridele saamas hukatuslikuks
Kodumaine trükiteenuste pakkuja K-Print on hea näide tööstusettevõttest, mis lähtuvalt tegutsemisvaldkonnast ja tellimuspõhisest tööst peab arvestama, et iga tellimus on unikaalne. Seetõttu on K-Prindile olnud oluline täielikult automatiseerida ja digitaliseerida oma ettevõttes informatsiooni jagamine. Tänaseks liiguvad käsklused masinatesse ja masinatest saab reaalajas infot töö käigust, tarbimisest ja tekkinud kuludest.
K-Print tegevjuhi Rait Rebase sõnul on eelkõige digitaliseerimise motivaatoriks olnud ettevõtte kasv. Rebase hinnangul ei ole võimalik ajada rahvusvahelist äri Excelite või põlveotsas ehitatud programmidega.
„Paljudes tööstustes ja tervetes valdkondades on toimumas väga suured muutused. Traditsiooniline masstootmine on eilne päev ning kiiresti muutuv maailm on staatilistele äridele saamas hukatuslikuks. Digitaliseerimine on taganud K-Prindile vajaliku paindlikkuse, et kaasas käia globaalsete trendidega ning võimalusel neid ka ise luua,“ sõnas Rebane.
Digitaliseerimine aitab luua ressurssi suurema väärtuse loomiseks
Ettevõtte infovahetamise digitaliseerimisele eelnes aga K-Prindi rahvusvahelise ärimudeli valideerimine. Alles siis, kui tehti kindlaks, et teenusele on turgu ka Euroopa suurriikides, oldi kindlad, et on mõtet investeerida oma aega ja raha digitaliseerimisele. Selle teostamisel on toeks olnud ka EAS, abistades nii digiauditi läbiviimisel kui ka panustades digitaliseerimisse digitoetuse näol.
K-Print alustas ning jätkab siiani ERP süsteemi ehitusega. “Samas tahan siin rõhutada, et tegemist pole traditsioonilises mõttes ERP-ga, vaid meie puhul on kõik ettevõtte osakonnad oma protsessidega liidestatud ühte tarkvarakogumisse,” selgitas tegevjuht.
Tänaseks päevaks on sellest lahendusest kujunenud ettevõtte selgroog, mis ühendab inimesi, osakondi, masinaid ja protsesse ning nende omavahelist suhtlust. Info liigutamisel kasutatakse rahvusvahelistel standarditel põhinevaid .xml faile ning erinevate osakondade tarkvarad tõlgendavad sealt vajaliku informatsiooni.
Lisaks on välja arendatud iseteenindusplatvorm, mille eesmärk on jõuda punkti, kus kliendid saavad ise tellida töid läbi tarkvara. Selle eesmärk on vähendada majasisest projektijuhtimise halduskoormust, et saaks vaba ressurssi suunata tegevustele, mis klientidele suuremat väärtust pakuvad.
Vaatamata sellele, et iseteenindusprojekt on alles algusfaasis, on tänaseks sellega säästetud hinnanguliselt 80-120 töötundi aastas. “Eesmärk on aasta lõpuks jõuda punkti, kus 20 protsenti meie tellimustest liiguksid läbi iseteeninduse. Antud projekti puhul oleme kaasanud nii kliente, kui ka erinevaid konsultante,” lisas Rebane.
Enda kogemuste põhjal toob Rait Rebane välja viis õppetundi teistele tööstusettevõtetele.
- Esmajärgus eelista igal võimalusel välja töötatud programme ja lahendusi ning ära hakka ise neid arendama. Väga tihti on tööstusepõhiselt maailmas välja töötatud suurepäraseid lahendusi.
- Kõigile töösturitele meeldib masinaid osta, aga pelgalt rauast ei piisa. Programmid ja digitaliseerimine tagab seadmete efektiivse kasutuse. Tulemuste kasv võib olla märkimisväärne.
- Digitaliseerimine on teekond ning parima tulemuseni jõutakse siis, kui kõik osapooled on algusest peale kaasatud.
- Suurelt ettevõetud digitaliseerimiseprojektid ebaõnnestuvad (vähemalt K-Prindis). Parima tulemuse tagavad järjepidevad pisiprojektid mis aitavad ettevõttel liikuda vajalikus suunas.
- Digitaliseerimist ei saa täies mahus sisse osta, edukad projektid on need, kus asjaga seotud meeskonnad panustavad ise kõige suuremal määral nende elluviimisse.
Digitaliseerimine on ladunud vundamendi järgmistele investeeringutele
Nagu kõiki tootmisettevõtteid, on koroonakriis ka K-Printi puudutanud. Koroonakriisi suurim mõju on tegevjuhi sõnul see, et globaalsed trendid nagu e-kaubandus, kaugtöö, samuti tööstusettevõtete konsolideerumine on lihtsalt kiirenenud. On olnud ka lühiajalisi tellimuste vähenemisi, kuid siiani on tarbimise taastumine toimunud väga kiiresti.
“Samas on kriisil ka väga positiivne mõju – nimelt oleme olnud sunnitud tulema mugavustsoonist välja, samuti on tekkinud ettevõttel n-ö ühine vaenlane või üks eesmärk, mille nimel pingutada. Võin kindlalt tõdeda, et viimase aasta jooksul on K-Print organisatsioonina teinud läbi suurima arenguhüppe,” selgitas Rait Rebane.
Hetkeolukorda hinnates julgeb K-Prindi tegevjuht väita, et ettevõttel läheb hästi. Nähakse oma tööstuses suurepäraseid arenguvõimalusi ning juhina tunneb ta suurt rõõmu, et inimesed ja ettevõte järjepidevalt arenevad. Lähitulevikus laienetakse uutesse sektoritesse ning käivitatakse uusi ärisuundi.
Lisaks pakenditootmise arendamisele tegeleb K-Print üha rohkem klientide nõustamise ja tooteloomega. Kampaaniate loomine, tehniline nõustamine ja äri- ja andmeanalüüs on osa kogu firma väärtuspakkumisest. “Kuna me laiendame oma pakenditootmist ning liigume sinna sektorisse üha kiiremini, siis klientide poolt on kasvanud vajadus tehnilise konsultatsiooni järgi.” selgitab Rebane
“Oleme viimastel aastatel ehitanud digitaliseerimisega ette vundamendi, mille najale teeme järgmisel aastal suured investeeringud seadmetesse. Usun, et nende muutustega jõuame trükikojana digitaliseerimise ja automatiseerimise mõttes maailma juhtivate trükikodade hulka.”
Lisaks plaanib K-Print tegevjuhi sõnul järgmisel või ülejärgmisel aastal välja vahetada oma trükimasina ning sellega muuta meie protsessiautomatiseeritus terviklikuks. “Uue trükiseadme puhul hakatakse kasutama n-ö “push-to-stop” protsessi, kus seade töötab maksimaalse autonoomsusega iseseisvalt ning operaator assisteerib tehisintellekti poolt juhitavat masinat. Selle seadmega kasvab trükimasina tootlikus ca neljakordseks, samas personalivajadus jääb samaks,” lisas ta.
Lõpetuseks nendib tegevjuht, et digitaliseerimine ei saa kunagi valmis. Erinevates töölõikudes saab veel märkimisväärselt automatiseerida ning digitaliseerida. Kokkuvõttes on K-Prindi eesmärk järjepidevalt kasvatada lisandväärtust töötaja kohta ning juhtida sellega seotud innovatsiooni trükitööstuses globaalselt.
Liitu Tark Tööstus Facebook grupiga
Kõik tööstusettevõtete juhid ning teised digitaliseerimise ja automatiseerimise vastu huvi tundvad inimesed on oodatud liituma vastloodud Facebook grupiga Tark Tööstus. Mine loe, kuidas teised on alustanud.
Tööstuse digitaliseerimise teadlikkuse tõstmise tegevusi kaasrahastatakse Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest.