Prantsusmaa kujundab uut rohelist majandust
Prantsusmaa on kokku pannud ambitsioonika kava, et kiirendada üleminekut ringmajandusele. See tähendab ka seadusemuudatusi, mis mõjutavad sealseid tööstusharusid, samuti rahalist toetust, et saaks välja töötada uusi tehnoloogilisi lahendusi. Kõike arvestades tekib Prantsuse ettevõtetel suure tõenäosusega uusi koostöövõimalusi ka Eesti ettevõtetega.
Üleminek ringmajandusele ei ole Prantsusmaa jaoks olnud kerge. Võib isegi öelda, et nende edusammud on olnud Euroopas ühed kehvemad, sest plastpakendite ringlusse võtmise määr on ainult 27% (ELi keskmine 41%). Seetõttu on Prantsusmaa valitsus kehtestanud rea õiguslikke meetmeid, et julgustada kodanikke ja tööstusharusid jäätmeid kõrvaldama ning lähtuma üha enam ringmajanduse tavadest. Hea näide on 2020. aastal vastu võetud jäätmevastane seadus, mille eesmärk on aastaks 2040 lõpetada ühekordsete plastpakendite kasutamine. Samuti on Prantsusmaa kutsunud toiduainetööstust juba 2023. aasta algusest üles lõpetama ühekordsete pakendite ja söögiriistade kasutamise nii kohapeal söömiseks kui ka toidu kaasa võtmiseks.
Nende seadusemuudatuste tulemusel on nõudlus alternatiivsete plastlahenduste järele küll kasvanud, kuid pakkumine on siiski pikalt maha jäänud. Ringlusse võetud plasti hind on järsult tõusnud ja Prantsusmaa on sellega välisinvestoreid ligi meelitanud. Ameerika firma Eastman investeeris hiljuti üle miljardi dollari, et rajada Normandias maailma suurim molekulaarse plastiku taaskasutamise tehas. Paljud Prantsuse ilu- ja moebrändid on juba väljendanud huvi selle Ameerika ettevõttega koostööd teha. Lisaks on Prantsuse valitsus loonud 370 miljoni euro suuruse fondi, et toetada ringmajandusega seotud teadus- ja arendusprojekte.
Tööstusharud kujundavad tarneahelaid ümber
Prantsuse tarbekauba-ettevõtted on tarneahela ümberkujundamiseks alustanud koostööd idufirmadega. Näiteks on L’Oreal Group investeerinud ringmajanduse fondi 50 miljonit eurot. Nii püüab L’Oreal leida idufirmasid uute materjalide, pakendite ümbertöötlemise ja jäätmelahenduste valdkonnas. Üleminek rohelisele majandusele võib Eesti ettevõtetele tähendada uusi ärivõimalusi. Üks Eesti näide on korduvkasutatavate pakendite tootja Woola, kes võitis hiljuti Pariisis LVMHi (maailma suurim luksuskaupu tootev kontsern) jätkusuutlikkuse ja rohetehnoloogia auhinna. Mainida võib ka Raikut, kes võitis oma keskkonnasõbraliku pakendi eest rohelise auhinna Pariisis keskkonnamessil Luxe Pack.
Digiteerimine on Prantsuse ettevõtete jaoks prioriteet
Prantsusmaa teine proovikivi on taaskasutustööstuse digiteerimine. Sellesse on viimastel aastatel tehtud märkimisväärseid investeeringuid, Eesti ettevõtted saaksid kaasa lüüa näiteks jäätmete sorteerimiskeskuste tootmisliinide automatiseerimisprotsessis (andurid, tehisintellekti lahendused, robootika jms).
Eesti ettevõtteid, kes tunnevad huvi Prantsuse turu vastu, kutsutakse külastama sealset suurimat keskkonna- ja jäätmemessi Pollutec, mis toimub oktoobris Lyonis. See on hea võimalus võtmeisikutega ning uute potentsiaalsete klientide või partneritega kontakte luua.
Prantsusmaal on ka tugev suurettevõtete ökosüsteem, mis aitab Eesti ettevõtete lahendusi kasutusele võtta. Eesti ettevõtted võiks uurida, kuidas teha koostööd nende innovatsioonitiimiga või liituda kiirendusprogrammiga.
Kui olete huvitatud Prantsusmaa turust, võtke lisateabe saamiseks julgelt ühendust Prantsusmaal asuva ekspordinõunikuga.
Steve Cesse
ekspordinõunik (Prantsusmaa)
+33 (0)7 6526 9402
[email protected]
Keeled: prantsuse keel, inglise keel