Siim Liivamägi: ootasin ettevõttele kiireid lahendusi, sain uue hingamise.
Aastatepikkune töö ja pühendumus toob edu, kuid kui tipus olles tuleb lagi ette, on välise pilgu kaasamine ettevõttele sisuliselt möödapääsmatu, räägib oma kogemusest Eesti tuntud kondiitri- ja kohvikuettevõtte Gustav üks omanik Siim Liivamägi.
„Paratamatult tuleb Eestis tegutsedes ühel hetkel lagi ette, mis omakorda toob kaasa ettevõtte arengu ja kasvu aeglustumise ning võib isiklikul tasandil viia motivatsioonikriisini,“ kirjeldab Liivamägi. „Ettevõte peab teatavasti kogu aeg edasi arenema,“ toonitab ta.
Tartus asuva Werneri kohviku ja sellest välja kasvanud Gustavi tegemistesse on Liivamägi panustanud aastast 2006. Ehitanud üles tordi- ja jaemüügi võrgustiku – tänu millele jõuavad Gustavi tooted sisuliselt igasse suuremasse Eesti poodi – on täide läinud ka üks ettevõtte algusaegade suur unistus. „Gustavist on saanud paljudele koogi ja tordi sünonüüm Eestis,“ sõnab Liivamägi.
2022. aastaks oli ettevõte laiendanud nii tootevalikut kui ka avanud kohvikud üle Eesti. Liivamägi sõnul oli küsimus edasises suunas – missuguste uute toodetega kõnetada nooremat põlvkonda, millised on võimalused toodete ekspordiks ning kuidas liikuda edasi kohvikuvõrgustikuga.
Välise vaate kaasamine
„Leidsin, et oleks vaja tuua ettevõttesse välist vaadet – kaasata abi, toetust ja ideid,“ kirjeldab Liivamägi. Soov edasi areneda innustas teda kandideerima EASi juhtide mentorprogrammi. Liivamägi tunnistab, et programmi tulles ootas ta ettevõttele kiireid lahendusi, kuidas müüki tõsta. Programmi käigus muutus aga palju.
„Mängu tuli eneseareng. Nägin, kuidas läbi isikliku arengu saab arendada ettevõtet. Sain aru, et minust kui juhist algab nii palju, ja et mingeid kiireid lahendusi tegelikult ei ole,“ kirjeldab ta. „On põnev, kui miski ei ole päris see, mida ootasid, vaid on midagi palju enamat,“ lisab ta.
Programmis lööb korraga kaasa 25 juhendatavat ehk mentiid – kõik ettevõtete juhid või omanikud – ning 25 mentorit, kes individuaalselt iga juhendatavaga tegelevad. Ühiste koolituspäevade käigus on võimalik jagada muresid ja rõõme ning näha, et paljuski kipuvad need ettevõtjatel sarnased olema. „Ka praktikute esinemisi on väga-väga põnev kuulata,“ lisab Liivamägi.
Mõtted igapäevatööst eemale
Ühised väljasõidud – võrgustumisüritused ja koolitused – ei andnud muud võimalust kui end töökeskkonnast välja lülitada ning võtta aega iseendale ja oma mõtted lõpuni mõelda. „Meil on peas kõik olemas, aga me ei kipu neid ambitsioone üles kirjutama ja päevavalgele tooma – igapäevatöös on ju kogu aeg midagi teha. Koos mentoriga sai näha, kui suurelt julgen mõelda ja kui ambitsioonikas olen,“ sõnab Liivamägi.
Lisaks andis programm tööriistad isikliku arenguplaani koostamiseks ning edasiste plaanide ja ambitsioonide kirjapanekuks. Suureks väärtuseks on Liivamägi sõnul ka teekaart, mis võimaldab kirja panna konkreetsed tegevused ja vaheetapid, et suurte eesmärkideni jõuda.
Programmist saadud praktilisi oskusi, näiteks meeskonna kaasamise ja jäämurdmise nippe, on Liivamägi juba rakendanud. Samuti ka ambitsioonide kaardistamise mängu, mis julgustab tiimi unistama suurelt. Näiteks visualiseerima, missugune näeks välja mõne maineka välismaise ajakirja esikaas, kui see kirjutaks ettevõtte suurtest saavutustest.
Gustavi edulugu Soomes
Pikaaegse ettevõtjana näeb Liivamägi enda ümber palju sarnases olukorras olijaid, kellest nii mõnelegi on ta juba ka juhtide mentorprogrammi soovitanud. „Nad on olukorras, kus ettevõte on edukas, kuid juhina on kõik justkui nähtud ning suurte eesmärkide leidmine on keerukas. Edukad ettevõtjad, aga leegike silmas kipub olema nõrgavõitu,“ kirjeldab ta.
Uut energiat aitasid Liivamägile tuua ka programmi käigus taasavastatud sisemised väärtused, mida igapäevajuhtimises teadlikumalt rakendada. „Uus energia määrab palju, kuidas inimesed eesmärkidega kaasa tulevad – kas tullakse lihtsalt asja ära tegema või tehakse koos imesid,“ sõnab ta.
Näiteks sai mentorprogrammi ajal hoo sisse Gustavi laienemine Soome turule. „Tegime uue energiaga rohkem kui me oleks ehk tavaliselt teinud,“ lisab Liivamägi. Nii võib täna leida Gustavi Brita kooki kokku 248 poest Soomes ning eesmärk on sealset tootevalikut veelgi suurendada. Siinjuures toonitab Liivamägi, et see on vaid Gustavi näide – programmi seniste osalejate seast on tulemas veel mitmeid edulugusid.
Pool aastat pingutust
Programmis Siim Liivamäge mentordanud Jana Koppel toob välja, et konkreetsed teemapüstitused võimaldavad osalejatel keskenduda ühele asjale korraga. „Tavaliselt kipub juhil igapäevatöös kaduma fookus. Programm annab aega, et analüüsida. Mõtestatud järeldused ja teemade kaupa tehtud otsused aitavad kujundada ettevõtteülese strateegia,“ kirjeldab Koppel.
Mentorprogrammi käigus saab ettevõtte juht või omanik just enda ettevõtte kohta ideid, tagasisidet ja värsket vaadet väljakutsete lahenduseks. Lisaks programmipõhistele ülesannetele võimaldab hea klapp mentoriga tuua ettevõtjale väga suurt lisaväärtust ka parasjagu päevakajalistes igapäevatoimetustes. „Minu parimad kogemused on just sellised, kus arutelude käigus on vastused saanud ka hetkel juhi laual olevad teravad teemad,“ kirjeldab Koppel.
EASi juhtide mentorprogramm on mõeldud ettevõtte juhile või omanikule, kes soovib korraks kõrvale astuda ja analüüsida tegevusi. „Töömaht on suur, kuid võtta end pooleks aastaks kokku selle nimel, et ettevõttesse uus hingamine tekitada – see on pingutust väärt,“ toonitab Koppel.
EASi juhtide mentorprogramm alustab taas sel sügisel, kandideerimise tähtaeg on 6. juuni. Loe lähemalt SIIT.