Edendame tootearendust ja eksporti
Väikese ja keskmise suurusega ettevõtetel on võimalik kaasata eksperte erinevate sihtturgude suunal üle maailma.
Juuni 2024: Hetkel on 2023-2024 aasta eelarve heakskiidetud projektide elluviimiseks ära planeeritud ja teenus seega suletud, kuid eeltöö teenuse taasavamiseks on juba käimas. Selleks võtame arvesse partnerorganisatsioonidelt esimesel poolaastal kogutud sisendit ning töötame selle nimel, et teha erasektori vajadustele vastavaid kõige asjakohasemaid valikuid ja kohandada teenuste formaate.
Seniks aga julgustame turuteabe ja -kontaktide hankimiseks kasutama ekspordinõunike tuge prioriteetturgudel kui ka teisi EISi pakutavaid teenuseid ja toetusi.
Kuni 15.10.2024 on võimalik esitada taotlusi Innowwide programmi, mis on suunatud väikese ja keskmise suurusega ettevõtetele, kes soovivad testida ja arendada oma toote turule sobivuse tehnoloogilisi ja juriidilisi aspekte.
Kelle jaoks on teenus mõeldud?
- Väikese ja keskmise suurusega ettevõtetele, kellel on ambitsiooni ja võimekust siseneda uutele turgudele, seal laieneda või arendada välja rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline toode.
- Ettevõttel on selge plaan, mis probleemi soovitakse eksperdi abiga lahendada.
- Ettevõte saab kandideerides valida ühe sihtturu. Korraga võib ettevõte olla teenuses maksimaalselt kahe erineva projektiga (kaks erinevat sihtriiki ja kaks erinevat eksperti).
- Ettevõtte viimase majandusaasta ekspordikäive on vähemalt 50 000 eurot või kogukäive vähemalt 200 000 eurot või on ettevõttel Oslo käsiraamatu mõistes innovaatiline toode, mida soovitakse eksportima hakata. Vähemalt üks tingimus peab olema täidetud.
- Ettevõttel ei ole maksuvõlga ja tegemist ei ole raskustes ettevõttega.
- Kandideerida ei saa ettevõtted järgmistes tegevusvaldkondades.
- Teenuse kasutamine on ettevõtte jaoks vähese tähtsusega abi.
Teenuse tingimused
- Ettevõte saab teenust kasutada kahel viisil:
- ettevõte soovib eksperdi otsingu teenust;
- ettevõte siseneb teenusesse oma eksperdiga.
- Teenust saab kasutada tootearenduse ja ekspordi valdkonnas. Võimalikud teemad eksperdi kaasamisel.
- Ettevõttel on võimalus kasutada eksperti kuni 12 kuud alates kolmepoolse lepingu sõlmimisest ettevõtte, eksperdi ja EISi projektipartneri vahel. Töö eksperdiga peab olema lõppenud hiljemalt 31. oktoober 2025.
- EIS kompenseerib ettevõttele 50% eksperdi tasust, kuid mitte rohkem kui 10 000 eurot (ilma km-ta) ühe eksperdi kohta.
- Ettevõte tasub omapoolse finantseeringu 50% eksperdi tasust ettemaksuna. See on ettevõtte omaosalustasu selles teenuses, mida kasutatakse eksperdile maksete tegemiseks. Omaosalust võib tasuda osade kaupa.
- Teenusesse kandideerimine toimub taotlusvoorudena (ca kaks vooru aastas).
- EISil on õigus teenus sulgeda või peatada rahastamise eelarve täitumisel.
I etapp
Kandideerimisprotsess
Ca 1 kuu
- Ettevõte kandideerib teenusesse EISi veebilehel, kirjeldades põhjalikult ära eksperdi vajaduse. Oma eksperdiga teenusesse sisenedes saadab ka eksperdi kirjaliku nõusoleku teenuses osalemiseks (juhendi selleks leiad siit).
- EIS kontrollib ettevõtte vastavust teenusesse (vähese tähtsusega abi (VTA) jäägi olemasolu, välistatud valdkonnad jm).
- EIS teeb eksperdi otsimiseks ja/või projekti juhtimiseks päringu raamhanke partneritele. EISi hankepartner hakkab projekti juhtima.
- EIS kinnitab ettevõtte teenusesse (komisjoni otsuse alusel) ning viib kokku hankepartneriga.
II etapp
Sobiva eksperdi valimine/kinnitamine
Kui ettevõte siseneb teenusesse eksperdiotsinguga:
kuni 5 kuud
- Ühe nädala jooksul alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest täpsustab hankepartner ettevõttega (füüsiline või virtuaalne kohtumine) kandideerimisel esitatud profiili, et mõista probleemset kitsaskohta, tutvustada ettevõttele teenuse tingimusi ja edasist töökäiku (sh arveldamine) ning leppida kokku järgnevad tegevused soovitud tulemuste saavutamiseks.
- Hankepartner otsib maksimaalselt 5 kuu jooksul ettevõtte profiilile vastava eksperdi. Olulised märksõnad selles teenuses on ootuste juhtimine ja koostöö. Mida täpsemalt ja põhjalikumalt suudab ettevõte kirjeldada eksperdi vajaduse ehk probleemkoha, seda õigema eksperdi suudame koostöös leida.
- Ettevõte kinnitab sobiva eksperdi kirjalikult.
- Hankepartner korraldab ettevõtte ja eksperdiga kohtumise (füüsilise või virtuaalse), et nii ettevõttel kui ka eksperdil oleks üheselt selge ülevaade teenuse tingimustest ja edasisest töökäigust. Kohtumisel lepivad ettevõte ja ekspert kokku töö mahu (töötundide arv), ajalise kestvuse, tööde loetelu ja konkreetsed tulemused, tööde maksumuse ja maksetingimused.
- Kohtumise järel sõlmitakse kolmepoolne leping hankepartneri, ettevõtte ja eksperdi vahel, kus kirjeldatakse ära kokkulepped, maksetingimused, osapoolte õigused ja kohustused ning arveldamisprotsess. Kolmepoolne leping peab olema sõlmitud hiljemalt 5,5 kuud pärast ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt, vastasel juhul on EISil õigus ettevõtte osalemine teenuses tühistada.
Kui ettevõte siseneb teenusesse oma eksperdiga:
kuni 3 kuud
- Ühe nädala jooksul alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest täpsustab hankepartner ettevõttega (füüsiline või virtuaalne kohtumine) kandideerimisel esitatud profiili, et mõista probleemset kitsaskohta, tutvustada ettevõttele teenuse tingimusi ja edasist töökäiku (sh arveldamine) ning leppida kokku järgnevad tegevused soovitud tulemuste saavutamiseks. Kohtumisel räägitakse läbi töö maht (töötundide arv), ajaline kestvus, tööde loetelu ja konkreetsed tulemused, tööde maksumus ja maksetingimused.
- Ettevõte esitab eksperdi CV ning hankepartner kontrollib ettevõtte poolt välja pakutud eksperdi vastavust etteantud nõuetele.
- Kohtumise järel sõlmitakse kolmepoolne leping hankepartneri, ettevõtte ja eksperdi vahel, kus kirjeldatakse ära kokkulepped, maksetingimused, osapoolte õigused ja kohustused ning arveldamisprotsess. Kolmepoolne leping peab olema sõlmitud hiljemalt 3 kuud pärast ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt, vastasel juhul on EISil õigus ettevõtte osalemine teenuses tühistada.
III etapp
Tööde käik ja aruandlus
- Ettevõte tasub omapoolse finantseeringu (50% eksperdi tasust) EISi hankepartnerile ettemaksuna. Ettevõtte finantseering jääb hankepartnerile nn deposiiti, kuni eksperdi poolt on tööd tehtud ja ettevõte on need vastu võtnud (detailne maksegraafik määratakse kolmepoolses lepingus).
- Ettevõte ja ekspert alustavad tööd vastavalt lepingule.
- Ekspert esitab vaheraportid (max. 3) seni tehtud töödest, ettevõte kinnitab tehtud tööd.
- Ekspert esitab EISi hankepartnerile teostatud tööde eest arved vastavalt kolmepoolses lepingus kokku lepitud maksegraafikule.
- Ekspert esitab lõppraporti, mis sisaldab nimekirja tehtud töödest, tulemustest, edasistest soovitustest ettevõttele ning koopiad arvetest.
- Ettevõte annab tagasisidet EISile, teenuse lõpp.
Projekti teekond
Kandideerimisprotsess
Ca 1 kuu
- Ettevõte kandideerib teenusesse EISi veebilehel, kirjeldades põhjalikult ära eksperdi vajaduse. Oma eksperdiga teenusesse sisenedes saadab ka eksperdi kirjaliku nõusoleku teenuses osalemiseks (juhendi selleks leiad siit).
- EIS kontrollib ettevõtte vastavust teenusesse (vähese tähtsusega abi (VTA) jäägi olemasolu, välistatud valdkonnad jm).
- EIS teeb eksperdi otsimiseks ja/või projekti juhtimiseks päringu raamhanke partneritele. EISi hankepartner hakkab projekti juhtima.
- EIS kinnitab ettevõtte teenusesse (komisjoni otsuse alusel) ning viib kokku hankepartneriga.
Sobiva eksperdi valimine/kinnitamine
Kui ettevõte siseneb teenusesse eksperdiotsinguga:
kuni 5 kuud
- Ühe nädala jooksul alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest täpsustab hankepartner ettevõttega (füüsiline või virtuaalne kohtumine) kandideerimisel esitatud profiili, et mõista probleemset kitsaskohta, tutvustada ettevõttele teenuse tingimusi ja edasist töökäiku (sh arveldamine) ning leppida kokku järgnevad tegevused soovitud tulemuste saavutamiseks.
- Hankepartner otsib maksimaalselt 5 kuu jooksul ettevõtte profiilile vastava eksperdi. Olulised märksõnad selles teenuses on ootuste juhtimine ja koostöö. Mida täpsemalt ja põhjalikumalt suudab ettevõte kirjeldada eksperdi vajaduse ehk probleemkoha, seda õigema eksperdi suudame koostöös leida.
- Ettevõte kinnitab sobiva eksperdi kirjalikult.
- Hankepartner korraldab ettevõtte ja eksperdiga kohtumise (füüsilise või virtuaalse), et nii ettevõttel kui ka eksperdil oleks üheselt selge ülevaade teenuse tingimustest ja edasisest töökäigust. Kohtumisel lepivad ettevõte ja ekspert kokku töö mahu (töötundide arv), ajalise kestvuse, tööde loetelu ja konkreetsed tulemused, tööde maksumuse ja maksetingimused.
- Kohtumise järel sõlmitakse kolmepoolne leping hankepartneri, ettevõtte ja eksperdi vahel, kus kirjeldatakse ära kokkulepped, maksetingimused, osapoolte õigused ja kohustused ning arveldamisprotsess. Kolmepoolne leping peab olema sõlmitud hiljemalt 5,5 kuud pärast ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt, vastasel juhul on EISil õigus ettevõtte osalemine teenuses tühistada.
Kui ettevõte siseneb teenusesse oma eksperdiga:
kuni 3 kuud
- Ühe nädala jooksul alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest täpsustab hankepartner ettevõttega (füüsiline või virtuaalne kohtumine) kandideerimisel esitatud profiili, et mõista probleemset kitsaskohta, tutvustada ettevõttele teenuse tingimusi ja edasist töökäiku (sh arveldamine) ning leppida kokku järgnevad tegevused soovitud tulemuste saavutamiseks. Kohtumisel räägitakse läbi töö maht (töötundide arv), ajaline kestvus, tööde loetelu ja konkreetsed tulemused, tööde maksumus ja maksetingimused.
- Ettevõte esitab eksperdi CV ning hankepartner kontrollib ettevõtte poolt välja pakutud eksperdi vastavust etteantud nõuetele.
- Kohtumise järel sõlmitakse kolmepoolne leping hankepartneri, ettevõtte ja eksperdi vahel, kus kirjeldatakse ära kokkulepped, maksetingimused, osapoolte õigused ja kohustused ning arveldamisprotsess. Kolmepoolne leping peab olema sõlmitud hiljemalt 3 kuud pärast ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt, vastasel juhul on EISil õigus ettevõtte osalemine teenuses tühistada.
Tööde käik ja aruandlus
- Ettevõte tasub omapoolse finantseeringu (50% eksperdi tasust) EISi hankepartnerile ettemaksuna. Ettevõtte finantseering jääb hankepartnerile nn deposiiti, kuni eksperdi poolt on tööd tehtud ja ettevõte on need vastu võtnud (detailne maksegraafik määratakse kolmepoolses lepingus).
- Ettevõte ja ekspert alustavad tööd vastavalt lepingule.
- Ekspert esitab vaheraportid (max. 3) seni tehtud töödest, ettevõte kinnitab tehtud tööd.
- Ekspert esitab EISi hankepartnerile teostatud tööde eest arved vastavalt kolmepoolses lepingus kokku lepitud maksegraafikule.
- Ekspert esitab lõppraporti, mis sisaldab nimekirja tehtud töödest, tulemustest, edasistest soovitustest ettevõttele ning koopiad arvetest.
- Ettevõte annab tagasisidet EISile, teenuse lõpp.
Sobiva eksperdi valimine
Mida detailsem ja selgem on ülesanne, seda parem on tulemus. Probleemi selgitamisel tuleks võimalikult täpselt kirjeldada, mis etapis ettevõte on, missugused on takistused ning kuhu tahetakse jõuda.
Vali kompetentne kogenud ekspert vastavalt oma ettevõtte kitsaskohale ja sea fookus täpselt paika. Ekspert ei saa lahendada kõiki ettevõtte probleeme. Näiteks juhtimisvaldkonna ekspert saab aidata juhtimisalase nõustamise, ettevõtte ekspordistrateegia kavandamise, äriarenduse ning muudatuste juhtimisega ettevõttes. Turu- või sektoripõhine ekspert on asendamatu müügi ja turunduse korraldamisel, partnerite ja tarnijate leidmisel, tootearenduse ja tootmise või logistikaga seotud probleemide lahendamisel. Ning analüütiku rolliks on turu-uuringute tegemine ja analüüs.
Ekspert peab täitma vähemalt EISi poolt esitatud miinimumnõuded:
- Miinimumnõuded tootearenduse eksperdile: Vähemalt 36 kuud töökogemust sihtturul (vastavalt ettevõtte valitud sihtturule) tootearenduse valdkonnas tootearenduse eksperdi, inseneri, arhitekti, disaineri, disainijuhi või muu toote arendusega otseselt seotud rollis, viimase 60 kuu jooksul tagasiulatuvalt alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt.
- Miinimumnõuded ekspordivaldkonna eksperdile: Vähemalt 36 kuud töökogemust sihtturul (vastavalt ettevõtte valitud sihtturule) ekspordi arendamisega seotud ametikohal (nt ekspordijuht, müügijuht vms), viimase 60 kuu jooksul tagasiulatuvalt alates ettevõtte teenusesse kinnitamisest EISi poolt.
- Täpsemad kriteeriumid eksperdile seab ettevõte, kes teeb kandidaatide vahel lõpliku valideerimise ja kinnitab enda jaoks sobivaima eksperdi.
- Eksperdiks võib olla teadmiste ja oskustega spetsialist või ärikonsultant. Soovitatavalt tunneb ekspert ettevõtte spetsiifilist tegevusvaldkonda.
- Ekspert ei tohi teenuse kasutamise ajal olla osaleva ettevõttega lepingulises suhtes ega töötada ettevõtte konsortsiumis.
- Kui ettevõte siseneb teenusesse oma eksperdiga, peab ettevõte olema eksperdiga juba varasemalt ühenduses olnud ning probleemi olemust kirjeldanud ning ettevõttel peab olema kirjalik eksperdi nõusolek teenuses osalemiseks.
- Üks ekspert (isik) võib teenuses olla maksimaalselt 10 ettevõtte ekspert alates teenuse taasavamisest 2. mail 2023.
- Eksperdi ülesandeks on hinnata ettevõtte poolt antud sisendit, leppida kokku tööde maht ja hind ning nõustada ettevõtet kokkulepitud tööde raames kokkulepitud mahus ja viisil.
- Juhul, kui sama eksperti kaasanud ettevõtete keskmine tagasiside hinnang eksperdile ja/või eksperdi tehtud tööle on 10 palli skaalal 8 palli või alla selle (kui 10 tähendab „väga hea“), siis on EISil õigus eksperdiga koostöö lõpetada.
- Eksperdile tehakse väljamaksed vastavalt kolmepoolses lepingus kokku lepitud maksegraafikule.
Kas eelistada suures konsultatsioonibüroos töötavaid eksperte või vabakutselist eksperti? Mõlemal on oma eelised, aga ka riskid. Suurtel konsultatsioonibüroodel on rohkem ressursse, mis sageli tähendab laiemat teadmiste ja kogemuste baasi. Samas käib tihtipeale ettevõttel suhtlus ainult ühe eksperdiga ja projekti edukus sõltub just tema teadmistest ja oskustest.
Vabakutselised eksperdid on sageli rohkem pühendunud oma klientidele ja projektidele. Nad saavad pakkuda suuremat paindlikkust ja paremat hinda kui suuremad konsultatsioonibürood. Riskiks on see, et vabakutseliste ekspertide teadmiste baas on tavaliselt kitsam, kuid mõnikord võib nende pakutav olla just see, mida ettevõte vajab.
Lisaks suurtele konsultatsioonibüroodele ja vabakutselistele ekspertidele on olemas ka erinevad erialaliidud, ettevõtlusorganisatsioonid (näiteks EIS, kaubanduskojad) ja -võrgustikud, kust võib abi saada alates koostöövõimalustest kuni nõustamis- ja vahendusteenusteni. Abiks on ka konsultatsiooniettevõtete veebilehed, LinkedIn, erinevad ümarlauad ja teiste ettevõtete soovitused.
Enne sobiva eksperdi välja valimist on soovitatav eksperdiga kohtuda, kas silmast-silma või videokõnena. Kohtumisel saab eesmärkide ja protsessi üksikasjade kohta tagasisidet, et vajadusel veel oma plaane muuta. Lisaks saab esmamulje eksperdist kui inimesest, tema sobivusest ja võimekusest. Tähtis on eksperti valides arvestada tema isikuomadustega. Pikaajaliste või strateegiliste projektide puhul on eriti oluline, et ekspert mõtleks ettevõttega samas suunas ning et eesmärgist oleks ühine arusaam. Pehmemaid omadusi, nagu üldmulje ja isiklik sobivus, on keeruline võrrelda, ent need mängivad projekti õnnestumisel tihtipeale olulist rolli. Kui kohtumisel selgub, et ekspert ei vasta ootustele, tasub pigem asuda uue eksperdi otsingule.
Parima tulemuse ja optimaalseima hinna saavutamiseks tasub kindlasti võtta mitu pakkumist erinevatelt teenuseosutajatelt. Lisaks majanduslikule säästule annab see ka hea ülevaate turul tegutsevatest konsultantidest. Pakkumiste võrdlemisel peaks arvestama tegevuskava realistlikkust, hinnakujundust ja lepingutingimusi.
Lisaks objektiivselt hinnatavatele kriteeriumitele tasub lõppotsust langetades arvestada ka subjektiivseid, ehk pehmemaid omadusi – näiteks konsultandi üldmulje ja isiklik sobivus.
Kui ekspert on pakkumise teinud ning see on ettevõttele sobiv, tuleks osapoolte vahel sõlmida kirjalik leping. Selleks võib olla ka e-kirja teel saadetud pakkumine, mille ettevõte kinnitab ning kus on fikseeritud projekti eesmärk, tegevusplaan, ajakava, saavutatavad tulemused, tööde maht, hind ning muud tingimused vajadusest tulenevalt. Kui leping sõlmitud, asub ekspert projektiga tööle.
Projekti sujuvaks kulgemiseks ja eesmärkide saavutamiseks peaks järgima ka ettevõtte sees mõningaid üldiseid põhimõtteid, näiteks sisekommunikatsioon eksperdi kaasamisest, et tagada meeskonna informeeritus ning rahulolu. Oluline on määratleda täpne ajakava ning mõõdetavad tulemused, kokku leppida regulaarse infovahetuse ja aruandluse detailid ning lõpetuseks ka projekti kokkuvõtte tegemise üksikasjad.
Mis minu ettevõttes muutub?
uued teadmised ja sihtturule kohandatud tooted
kiiremad müügitulemused välisturgudel
eksporditulu kasv
Teenuse partnerid ja lisainfo
Meie partneriteks rahvusvaheliste ekspertide kaasamise teenuse elluviimisel on:
Saksa-Balti Kaubanduskoda Nifor
Teenust rahastatakse Euroopa Liidu Regionaalarengu Fondi vahenditest.