Vaata peasisu

Ainulaadset tehnoloogiat arendavate Eesti noorte inseneride firma Deutsche Telekomi ja Nvidia huviorbiidis

Piret Malv
23. juuli 2024
5 min

Eesti noorte inseneride loodud idufirma 7sense (Seventh Sense OÜ) on äratanud huvi nii Deutsche Telekomis kui ka kiibitootja Nvidias. Nende uuenduslik tehnoloogia, mis suudab digitaalset infot taktiilseteks signaalideks tõlkida, on märkimisväärne saavutus, millel on potentsiaal muuta nägemispuudega inimeste elu paremaks üle kogu maailma.

Hetkel töötab 7sense’is täiskohaga kümme inimest, kellest seitse kuulub tehnilisse meeskonda ja kolm tegelevad äriarendusega. Enamik meeskonnast on inseneriharidusega või tervisevaldkonna kogemusega.

7sense’i müügi- ja turundusdirektor Madis Päeva sõnul muutub inseneriharidus järjest nõutavamaks, sest start-up’id keskenduvad nüüd keerulisemate ja füüsiliste toodete arendamisele, mis loovad väärtust ja intellektuaalomandit, mida on keeruline kopeerida. „See on ühelt poolt loomulik areng tehnoloogias, mis on järjest kättesaadavam ka väikestele ettevõtetele, ning teiselt poolt investorite usk sellist tüüpi ettevõtetesse,“ räägib Päev ja lisab, et kui veel viis aastat tagasi keskenduti peamiselt SaaS-äridele (software as a service), siis tänaseks on selline ärimudel tõeliselt konkurentsitihe ning oma eelist väga keeruline leida.

Ainulaade toode maailmas

7Sense’i põhiliseks tooteks on haptiline „materjal“, mille nad on ise loonud ja disaininud. „See tehnoloogia suudab digitaalset infot tõlkida reaalajas nüansirikkaks taktiliseks väljundiks – näiteks kuvada kaamerapilti, nagu seda teeb meie esimene toode SuperBrain 1,“ selgitab Päev.

SuperBrain 1 on tugeva nägemispuudega inimestele mõeldud peas kantav seade, mille abil kasutaja tunneb ümbritsevad keskkonda läbi tundmismeele. Lihtsustatult öeldes tunneb kasutaja enda ümber olevaid objekte, liikumist, kiirust ja distantsi.

Ettevõte keskendub praegu peamiselt SuperBrain 1 arendusele, kuid on hakanud juba eksperimenteerima ka erinevate kasutusvõimalustega.

Sihikul kogu Euroopa

„Meie turuks on tegelikult terve Euroopa, sest pimedate abivahendid on nišiturg. Suurusest hoolimata on see aga küllaltki killustunud ja igas riigis aetakse asju isemoodi. Seetõttu oleme pidanud valima sihtriigid, kuhu oma fookus seada,“ kirjeldab Päev toote ärilist perspektiivi.

Ettevõtte põhisihikul on Hispaania, Inglismaa ja Saksamaa, kuna need riigid on piisavalt suured ja abivahendite soetamine hästi rahastatud.

Hispaania on Päeva sõnul eriti atraktiivne tänu pimedate liidule ONCE, mis rahastab end oma äritegevustega nagu loteriide korraldamine ja hotellindus. „Kuna nad vastutavad kogu pimedatega seotud tegevuste eest, alates poliitika korraldamisest kuni rehabilitatsiooni ja abivahendite soetamiseni, siis ei ole tootjatel vaja oma tooteid pakkuda läbi riiklike programmide.“

Lisaks turu suurusele on 7Sense oma teekonnal leidnud neist riikidest ka strateegilise tähtsusega partnerid, kes usuvad nende visiooni ja aitavad kohalikku turgu harida. Kuna sellist lahendust varem tehtud ei ole, siis peab Päev aktiivset selgitustööd ja harimist kohapeal ettevõtte edu võtmeks.

Lähiriikidest vaatab ettevõte eeskätt Soome poole: turg on seal pigem väike, kuid sarnaselt teistele heaoluriikidele toetusmeetmed hästi rahastatud ja huvi seadme vastu suur.

Suur vajadus mugava toote järele

Globaalne konkurents on tehnoloogilistes lahendustes tugev, kuid 7sense on praegu ainus ettevõte, mis suudab pakkuda töötavat telehaptilist lahendust. „Sellist tehnoloogiat veel turul ei ole. Telehaptikat on palju uuritud ülikoolides ja tehtud erinevaid projekte, kuid reaalselt töötavat lahendust pakume hetkel ainult meie,“ ütleb Madis Päev.

Tema sõnul lahendavad kõik pimedatele mõeldud abivahendid sama probleemi ja seetõttu konkureerib ettevõte ka kõigi turul olevate toodetega, alates valgetest keppidest kuni tarkade prillideni, mis annavad tagasisidet ümbritsevast keskkonnast. 7sense’i toode on unikaalne, sest on iseseisev, käed-vabad-lahendus, mis ei kasuta heli. „See jätab kasutajale vabaks kõik muud võimalused, mis on nägemispuudega inimeste jaoks kriitilise tähtsusega,“ rõhutab Päev.

Esimese generatsiooni seadme tutvustamine turule on alles algus. Kuigi praegune seade on funktsionaalne, ei pruugi selle suurus sobida lastele või muude füüsiliste puuetega inimestele. Tulevikus plaanitakse arendada väiksemaid ja kergemaid seadmeid, mis sobivad masstootmiseks. „Potentsiaal on järgmise generatsiooni seadmetega üüratu, tahame fokusseerida diskreetsusele nii, et teised inimesed ei pruugi seadet isegi märgata,“ lisab Päev.

Võrreldes suurte hiidudega nagu Meta või Google, peab väike iduettevõtte keskenduma ainult olulisele, mis kohest kasu toob. „Aga see on just väljakutse, mitte takistus. Oleme suutnud meeskonnaga opereerida väga efektiivselt ja kõik panustavad ühiselt tootearendusse,“ sõnab Päev ja lisab, et tootearendust ja ka tootmist tahavad nad hoida Eestis nii palju kui võimalik.

Rahvusvaheline tähelepanu

7sense teeb tihedat koostööd kohalike ettevõtetega nagu Balti Trafo ja Incap, kuid suurim tähelepanu on tulnud Deutsche Telekomilt ja Nvidialt. „Mõlemad ettevõtted on öelnud, et midagi nii põnevat pole nad juba aastaid näinud. See tunnustus on meie jaoks väga oluline,“ ütleb Päev. Suurte partnerite toetus annab 7sense’ile usaldusväärsuse ja lihtsustab turule sisenemist.

Deutsche Telekomi puhul on koostöö eesmärk uurida telehaptika kasutamist erinevates valdkondades lisaks praegusele tootele ning töötada välja turule sisenemise strateegia. Koostöö Nvidiaga annab võimaluse esimeste seas ligi pääseda nende kõige uuemale tehnikale, enne kui see päriselt turule tuleb.

Päev jagab ka soovitusi ka teistele Eesti ettevõtetele, kes soovivad laieneda välisturgudele. „Eksportima hakates tuleb leida strateegilised partnerid, kes on nõus ka ise oma ressursse investeerima, et ettevõte saaks edukalt turule siseneda,” rõhutab ta.

Nii tootearenduses kui ka rahvusvahelise tähelepanu püüdmisel on ettevõte saanud riigi tuge, kasutades Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) arendusosakut ja tehes koostööd EISi Saksa ekspordinõunikuga.„Tugesoovides tasub olla oma soovides konkreetne ja tulemus peab olema mõõdetav,“ võtab Päev oma kogemuse kokku.

Fotol 7sense’i meeskond Frankfurdis messil Sightcity 2024. aasta mais

Jaga postitust

Tagasi üles