Äri võimalikkusest Aafrikas: kaks Eesti ettevõtjat jagavad Keenia turu kogemust

Keeniast, kus elab üle 55 miljoni inimese, on kujunenud kasvulava Aafrika edukaimatele idufirmadele, innovaatoritele ja digilahenduste arendajatele. Turul on oma koha leidnud ka kaks Eesti ettevõtet – spreivitamiine tootev Norvita ning digiõppekeskkonda Opiq arendav StarCloud, mille asutajate sõnul jõuab läbi kohalike tutvuste ja erakordse järjepidevuse õigete inimesteni ja lõpuks ka soovitud tulemusteni.
Küsisime StarCloudi asutajalt ja juhilt Antti Rammolt ning Norvita asutajalt Sander Murumetsalt, miks Keenia nende jaoks atraktiivne turg on, millised on sealsel turul suurimad väljakutsed ning õppetunnid.
- NorVita on ettevõte, mis tegeleb spreivitamiinide arenduse ja tootmisega. Ettevõte tegutseb aktiivselt umbes 10 eksportturul, lähematest turgudest tasub mainimist Saksamaa, Norra ja Leedu ning kaugematest Tšiili, Lõuna-Korea ja India.
- Star Cloud OÜ on ettevõte, mis on loonud digitaalse õppevara keskkonna Opiqu. Lisaks Keeniale tegutseb StarCloud veel Soomes, Ugandas, Leedus ja Kasahstanis.
Mis ajendas Teie ettevõtet laienema Keeniasse ja millised tegurid olid otsuse langetamisel määravad?
Antti, StarCloud: Eesti aukonsuli abiga tekkis arusaamine Keenia haridusturust ja selle väljakutsetest. Meile sai selgeks, et seal on meie tootel ja teadmistel suur potentsiaal. Samuti oli oluline arengukoostöö projekt EstDev-iga (Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskus), mis aitas kohalike partneritega koostöös Keenias tegutsemisega algust teha.
Sander, NorVita: Keeniasse laienemisel oli kindlasti suureks toeks meie enda kohapealne esindaja, kelle endal olid juba piisavad kogemused kohaliku turuga. Samuti oli abiks EAS-i kohapealne esindatus. Endalegi üllatuseks avastasin teemaga esmast tutvust tehes kui palju Eesti ettevõtteid juba seal tegutsemas on ning kui paljudel on veel soov sinna laieneda.
Millised on (olid) peamised väljakutsed, millega olete Keenias äri ajades silmitsi seisnud?
Antti, StarCloud: Võrdluses Eestiga on oluline erinevus eri osapoolte ja mõjutajate rohkus, mis eeldab suuremat võimekust ja kannatlikkust kõikvõimalikes äriga seotud tegevustes. Keenia töö- ja suhtluskultuur on samuti olulisel määral erinev meile harjumuspärasest.
Sander, NorVita: Pikka aega oli üheks peamiseks väljakutseks kohalike ettevõtte ja toote registreeringute saamine. Enda eelnevale ravimitööstuse kogemusele, toodete kvaliteedidokumentatsioonile ning kohaliku esindaja hea töö tulemusele saime kõik oma tooted ilusti ilma probleemideta registrisse. See on ühtlasi ka heaks hüppelauaks edasi teistesse Aafrika riikidesse.
Kuidas leidsite kohalikke partnereid või kliente Keenias, ja millist rolli mängib kultuuriliste erinevuste mõistmine ärisuhteid luues?
Antti, StarCloud: Partnerite leidmisele aitas palju kaasa Eesti aukonsul, kellel on muljetavaldav võrgustik, ja nagu eelnevalt mainitud, EstDeviga koostöös algatunud arengukoostöö projekt. Pärast esimeste suhete loomist, ei ole Keenias potentsiaalsete partnerite leidmine keerukas, küll aga õigete väljavalimine eeldab kogemusi ja ka vedamist.
Sander, NorVita: Õige kohaliku äripartneri valik on väga oluline. Kui kultuuriruumid on niivõrd erinevad, siis tuleb kaheti mõistmisi üsna palju ette. Lihtsalt valge mehena mustal mandril lennukist maha astudes tõmmatakse nahk üle kõrvade kiirelt. Läbi kohalike tutvuste ja lollikindla järjepidevuse jõuab õigete inimesteni ja lõpuks ka soovitud tulemusteni.
Millised on olnud Teie ettevõtte peamised õppetunnid Keenias tegutsemisel?
Antti, StarCloud: Keenialased on avatud uutele lahendustele ja koostööle, eriti erasektoris. Teisalt on muutuste elluviimine (vähemalt haridussektoris) pikaajaline protsess ning eeldab erakordset järjekindlust. Kindlasti tuleb teadvustada erilist sorti paljusust, st Keenia on suur ja mitmenäoline, inimeste varaline ja sotsiaalne taust on mitmekesine, mis on äri ajamise seisukohalt ühteaegu nii väljakutse kui ka võimalus.
Sander, NorVita: Oleme füüsiliselt külastanud sadu apteeke, haiglaid ja tervisega tegelevaid professionaale. Tuleb meelde üks üle veebi tehtud tootekoolitus, kus tutvustasin meie tooteid, nende kasutamist ja eeliseid. Sellele üritusel osales sadakond kohalikku arsti ning tagasiside mille ürituselt saime oli väga positiivne. Lisaks annab ka endale selline kohalikega spetsialistidega suhtlus palju uut perspektiivi ja turutunnetust.
Mida soovitaksite ettevõtetele, kes soovivad samuti Keenia turule minna?
Antti, StarCloud: Varuda kannatlikkust, hinnata keenialaste avatust ja lähtuda nende vajadustest. Samal ajal ei tohi oma asja ajamise fookust kaotada, loomulikult. Peamine on ikka iseendal aru saada, miks seal olla ja mida seal korda saata tahta. Ilma kohalikke olusid mõistmata pole seda võimalik teha. Olen alati valmis Keeniasse minevatele ettevõtetele meie kogemust ja õppetunde jagama.
Sander, NorVita: Julgust, pealehakkamist ja järjepidevust! Lisaks võib alati kaasmaalastega suhelda ja koopereeruda. Eesti on liiga väike, et omavahel konkureerida. Selleks, et eksportturgudel läbi lüüa on mõistlik seljad kokku panna ja üksteist nõu ja jõuga aidata. Edu!
Loe ärivõimaluste kohta Keenias lähemalt ka siit.
Hea ettevõtja! Kui ka Sind huvitavad Keenia turu võimalused, siis võta palun ühendust meie Aafrika esindaja Joel Karubiuga.

Joel Karubiu
Ekspordinõunik (Aafrika)
E-post: joel.karubiu@eas.ee
Mobiil: +254 7038 69879
Keeled: inglise keel, suahiili keel