Vaata peasisu

Boschi endine hankejuht Eesti eksportivatele ettevõtetele: kui tahate kasvada, peab teie taust olema laitmatu – nii kvaliteet kui tarnekindlus

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
18. juuni 2025
3 min

Hiljuti Tallinnas toimunud Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) ekspordikonverentsil Smart North Summit esinenud Robert Huter töötas Saksamaa ettevõttes Bosch 33 aastat, pühendudes kogu selle aja ühele valdkonnale – hangetele. Robert rääkis, kuidas hangete valdkond on ajas muutunud, kuidas toimivad nüüd rahvusvahelised tarneahelad ning jagas ka soovitusi Eesti eksportivatele ettevõtetele, kuidas rahvusvaheliselt kasvada ja edu saavutada.

Mis on aastate jooksul muutunud hankejuhi töös?

Hanked on muutunud abifunktsioonist stiilis „lihtsalt hangi osi“ palju strateegilisemaks rolliks. Materjalide, tooraine ja komponentide hankimise kulud on aastakümnetega märkimisväärselt kasvanud. 30–40 aastat tagasi tegid ettevõtted palju ise. Nad ei ostnud ainult terast – nad lõikasid seda, tegid termotöötlust ja muid töötlusi.

Tänapäeval keskenduvad ettevõtted rohkem oma põhikompetentsidele ja annavad kõik muu allhankesse. Selle tõttu on tarneahelad muutunud märksa keerukamaks, mis nõuab juhtkonnalt suuremat tähelepanu ja ettevõtte sees rohkem professionaalsust. Paljudes ettevõtetes on nüüd vähemalt üks juhatuse liige, kes vastutab hangete eest.

Olete maininud, et Eesti ettevõtetel on teiste ees teatud eelised. Milles need seisnevad?

Arengumaade ja väiksemate kultuuride loomulik eelis on see, et nad on harjunud tegutsema aktiivselt, katsetama uusi asju ega lase end piirata vanadest reeglitest, normidest või hirmudest. Mina paigutan Eesti noorte majanduste hulka. Te olete paindlikumad, kohanemisvõimelisemad, katsetate, toote sisse uuendusi ja kasutate paindlikke lähenemisi. Vanadel majandustel oleks teil palju õppida.

Olete siin Eestis, nagu ma aru saan, käinud juba kolm korda. Meil kestab majanduskriis juba kolm aastat – Euroopa suurim langus…

Olin väga üllatunud seda kuuldes. Samuti kuulsin, et hinnad on siin pööraselt tõusnud. Minu arvates peaks valitsuse esmane prioriteet olema inflatsiooni ohjeldamine. Kui teie toode maksab rahvusvahelisel turul oluliselt rohkem kui konkurentide oma, siis pole teil eduks võimalust.

Kuidas võita hankejuhi süda? Kuidas panna ta kuulama?

Hea küsimus. Iga ettevõte väidab: „Meil on suurepärane toode, vastame standarditele, meil on kliendiportfell.“ Hankejuht kuuleb seda kõigilt. Seega otsin ma alati tõestust.

Esiteks: kompetentsuse tõestus – kas te suudate tegelikult toota seda, mida ma vajan? Kui detail on lihtne, saab seda teha peaaegu kõikjal; kui aga kõrgtehnoloogiline, suudavad selle ära teha vaid umbes 10% ettevõtetest.

Teiseks: ma püüan mõista teie strateegiat tarnijana – kas minu tegevusvaldkond (autotööstus, hüdraulika, IT) on teile strateegiline? Kas olete valmis investeerima ja koos meiega eri regioonides kasvama? Kas teil on inimesed, kes on valmis mujale tööle minema? Kas koolitate töötajaid? Neid asju ma otsin.

Lõplik tõestus on aga esimesed näidised – siis selgub, kas kõik eelnev peab ka paika. Kui näidised vastavad nõuetele, on meil tugev alus edasiseks koostööks.

Mida soovitaksite Eesti hankejuhtidele? Mis on edu võti?

Kui Eesti ettevõte tahab kasvada, peab tema taust olema laitmatu: tähtis on nii kvaliteet kui tarnekindlus. Esmajoones peab olema usaldusväärne tarnijabaas – mitte ainult võimekas, vaid ka stabiilne, päevast päeva, aastast aastasse. Ühtlane kvaliteet, täpsed tarned, läbipaistvus, üllatusteta. Just seda ma vaataksin.

Intervjuu Boschi endise hankejuhi Robert Huteriga on refereeritud algselt ajalehes Delovõje Vedomosti ilmunud loost, mille täispikka versiooni saate lugeda siit.

Jaga postitust

Tagasi üles