Eesti ettevõtjad viimase miili väljakutsetest Suurbritannias
Britid olid e-kaubanduse kasutajatena esirinnas juba enne koroonapandeemia algust, kuid jõulised liikumispiirangud pandeemia ajal suunasid senisest veelgi enam kliente tellima kaupu e-poodidest otse koduukseni. E-kaubanduse pudelikaelaks on selles saareriigis kujunenud viimase miili kojuvedu. Rekordiliste tasemeteni küündivad kütusehinnad on sundinud teenusepakkujaid otsima alternatiive tavapärasele kullerteenusele, samas püütakse leida tasakaalu keskkonnasäästlikkuse ja kaubanduslikult kestlike võimaluste vahel.
Lisaks kõrgetele kütusehindadele avaldavad survet teenustasudele ka palganumbrid. Üha olulisemaks on muutumas kullerite töötingimuste ja väärilise töötasu temaatika. Viimase miili kullerteenuste operaatorid on seni palganud kullereid teenuslepingu alusel (Eesti mõistes FIE või OÜna), kuid hiljutine kohtuotsus tõestas Uberi näitel, et täiskohaga platvormil teenust osutav taksojuht on siiski ettevõtte töötaja, mitte kõigest teenusepakkuja. Nii tekib taksojuhil õigus ka puhkuse- ja haiguspäevadele, mis omakorda viib üles teenuse hinna.
Kulleritele tuleb maksta üha kõrgemat palka
Uberi kohtuotsus avaldab märgatavat mõju viimase miili kullervedudele kogu Suurbritannias, sest operaatoritel tuleb arvestada ka töötajatele või teenuseosutajatele ausate ja võrdsete töötingimuste loomisega. Mitmed kullerplatvormid on juba liitunud nn. Fair Living Wage skeemiga, mille kohaselt on fikseeritud miinimumpalk asendatud paindlikuma tasusüsteemiga, mis arvestab ka piirkondlikku hinnataset – ehk iga linna ja rajooni jaoks on välja arvutatud mediaanmiinimumtasu, mis võimaldaks selles regioonis töötades hakkama saada. Londoni ülikõrgeid üürihindu arvestades on näiteks pealinna miinimumtasu oluliselt kõrgem teistest linnadest.
Eestist ettevõtetest, kes viimase miili transpordilahendustega kokku Briti turul puutuvad võib välja tuua Vok Bikes ja Starship Technologies. Viimane neist pakub ka Briti turul täielikult digitaliseeritud kojuveo mudelit. Starshipi Briti turu juht Sandra Sooläte toob nende mudeli puhul eelistena välja, et robot ei küsi puhkusepäevi, palgatõusu ega vaimse tervise tuge. “Robotid on siiani olnud kallid ja eksootilised ning tänaseni on inimkätega millegi tegemine olnud odavam – kuid aegamööda muutub inimese töötund kallimaks ja robotitehnoloogia odavamaks, eriti kojuveo valdkonnas,” sedastab Sooläte. Täna teeb Starship Technologies ÜK turul koostööd Coopi ja Tesco kettidega, kellega alustati Milton Keynesis ning laienetakse järk-järgult üle kogu riigi.
Britid veel võõristavad pakiautomaate
Bookswap alustas raamatute saatmisega ÜK linnade vahel 2019. aastal ning loeb siiani suurimaks väljakutseks transpordipartneri leidmist. Ettevõtte tegevjuhi Leo Ariva sõnul on kohalik klient harjunud, et e-poest ostes on kojutoomine tasuta ning transpordikulu arvestatud toote hinna sisse. “Pidasime kohe alguses läbirääkimisi mitmete transpordilahenduste pakkujatega ja mõistsime, et Briti tarbijad ei ole pakiautomaatidega niivõrd harjunud, kui Eestis ollakse. Meie ärimudeli puhul, kus põhirõhk on ökoloogilisel jalajäljel ja taaskasutusel, on transpordimudel väga oluline. Täna on meil Suurbritannias 11 tuhat klienti ja oleme jätkuvalt meie ärimudeli jaoks sobivaima transpordilahenduse otsingutel,” mainib Ariva.
Suurbritannia turul tegutseb ka Eesti juurtega Vok Bikes, mis alustas Tallinnas ja Vilniuses kulleritele jalgrataste otserendi pakkumisega, ent Briti turul keskendub eelkõige äriklientidele. “Meie fookus on e-kabandusel, rattapargi haldusel ja linnasisese laialiveoga tegelevatel ettevõtetel. Erinevatel turgudel torkavad silma üsna suured erinevused – kui Tallinnas ja Vilniuses tegelevad kullerfirmad ise kullerite haldamisega, siis Stockholmis on selleks mitmeid teenusepakkujaid. Hetkel näib, et Londonis ühtegi valdavat mudelit pole ning teeme tööd selle nimel, et muuta Voki rataste kasutamine klientide jaoks võimalikult mugavaks ja efektiivseks,” selgitab Vok Bikes juht Indrek Petjärv.
Briti viimase miili lahenduste huvi korral tasub ühendust võtta EASi esindajaga Suurbritannias – Andreas Heiki Pant.
Andreas Heiki Pant
Ekspordinõunik (Suurbritannia)
E-post: [email protected]
Mobiil: +44 207 838 5395
Keeled: inglise keel, eesti keel