Eesti ettevõtted sihivad lepinguid maailma suurimate laevaomanikega

Kuvand Eesti merendussektori ettevõtetest kui tugevatest ja kvaliteetsetest laevaehitajatest on tänaseke tuntud. „Kindlasti on meil veel aga pikk tee minna, et me oleksime number üks valik, kui ükskõik milline laevaehitaja või -omanik uue projektiga alustab ning endale tarnijaid hakkab valima,“ rääkis Argo Sildvee, aasta merenduse eestvedaja 2024. Sildvee võttis kokku 2024. aasta ja rääkis, mida toob 2025 Eesti merendussektorile.
Aasta lõpus jagati tunnustusi Eesti merendussektori parimatele. Aasta merenduse eestvedaja tiitli pälvis Eesti kui mereriigi rahvusvahelise kuvandi kasvatamise ja Eesti Merenduse Innovatsioonikeskuse (EMI) juhtimise eest Argo Sildvee.
„Mina kui ka kogu EMI liikmeskond on meeletult tänulik ning uhke sellise tunnustuse üle. See loob veel suurema usalduse ja annab kvaliteeditempli meie tegevusele rahvusvaheliselt,“ rõõmustas Sildvee saadud auhinna üle.
„Kui me 2021. aasta aprillis EMI lõime siis esimeseks suuremaks eesmärgiks sai meie tootjate maailmas esirinda toomine ning igasuguste vahendajate kõrvale lükkamine. 2024. aasta lõpul, võisime sirge seljaga öelda, et oleme Eesti kõige edukam ja tuntum hub kruiisilaevaehituse maailmas, kus nii laevaomanikud, -arhitektid kui ka -ehitajad teavad meid hästi. Ja mis kõige olulisem, tunnevad tõsist huvi Eesti tootjate vastu,“ rääkis Sildvee.
Ultramaraton tuntuse kasvatamiseks jätkub
Eesti mereriigi kuvandi kasvatamine on Sildvee sõnul aga ultramaraton, mis jätkub. Eesmärk on aidata Eesti ettevõtetel, kes on selgelt positsioneerinud ennast väärtusahela tipus, sõlmida maailma suurimate laevaomanikega nagu Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruise Line, Disney Corporation jt partnerluslepinguid.
Et suured laevaomanikud omavad ka uhkeid hotelle ja saari, siis on Sildvee sõnul sihikul ka erinevate hotellide ja restoranidega seotud koostööprojektid. „Läbi meie tegevuse jõuavad siia ka päris esimesed suured kruiisilaevad ja luksusjahid, mida siin kohapeal ümber ehitatakse ja moderniseeritakse. Sellele aitab täna kaasa kliimaministeeriumi poolt kokku pandud 25 miljoni eurone meede.“
2025. aastal võikski Argo Sildvee sõnul saada esimene kruiisilaev Eestis ümberehitatud ehk refititud. „Meie eesmärk on osa saada ka järgmisest 5-7aastasest laevaehituse buumist. On välja arvutatud, et ainuüksi sisustustöödele kulub merenduses järgmistel aastatel 6 miljardit eurot. Meie soov on sellest maksimum võtta,“ rääkis ta.
Ka ootab Sildvee 2025. aastal edasiarenguid CO2 jalajälje arvutamises: „Et me saaks laevaomanikele näidata Eestit kui esimest hub´i maailmas, kus nad saavad päris CO2 jalajälje väärtuse, kui nad Eestist tooteid ja teenuseid tellivad.“
Eesti merendussektori globaalse tuntuse kasvatamisel jätkub uuel aastal EMI koostöö EIS-i ja ministeeriumitega, osaletakse CSI Miami ja CSI Hamburgi rahvusvahelistel messidel ning augusti lõpus tuuakse Eestisse EMI Golf Open 2025 raames valdkonna tipptegijad üle maailma.
„Meie eesmärk on osa saada ka järgmisest 5-7aastasest laevaehituse buumist. On välja arvutatud, et ainuüksi sisustustöödele kulub merenduses järgmistel aastatel 6 miljardit eurot. Meie soov on sellest maksimum võtta.“
Argo Sildvee, EMI asutaja
Rohepööre loob võimalusi Eesti merendussektorile
Sildvee sõnul on Eesti merendussektoris palju suurepäraseid teenuse- ja tootepakkujaid, kellega koos maailma vallutada või maailma siia kohale tuua. „Näiteks SRC Methanol Superstorage, ShoreLink kaldaühendused, Elcogen ja H2Electro tehnoloogiaid,“ mainis Sildvee. Lisaks tõi ta välja superjahtide ja kaatrite tootja Ridas Yachts´i ning ettevõtte ScandicPump. „Muidugi, üks mu lemmikuid on RayFoil, mis teeb maailmas imet,“ müües maailma kõige kergemaid elektrilisi surfilaudasid, toonitas Sildvee.
Väljakutsekohti on Eesti merenduses ka. „Eesti ei ole enam odav tootmisriik tänu meie viimase aja maksumuudatustele, mistõttu tuleb leida uusi nurki, miks klient just siia peaks tulema,“ rääkis ta.
„Kui riik pakuks selgemat tuge ja looks mitmekesisemaid rahastusvõimalusi, saaks ettevõtted rahuliku südamega piiluda ka kaugemaid turge, saata oma põnevad tooted üle piiride ning kasvatada nii rahvusvahelist nähtavust kui ka kasumit,“ tõi ta välja ka teise kitsaskoha.
Võimalust Eesti jaoks näeb ta aga ESG-ga seotud teemades, mis on lähiaastatel laevaehituses fookuses. Kui riik ja erasektor töötaksid Sildvee sõnul käsikäes kestlikkuse ja rohemajanduse teemadega, võiks sellest võita mõlemad. Ka ringmajanduse päris väärtusahela loomine on teema, mis on hetkel laevanduse maailmas tema sõnul lahendamata ja vääriks ära tegemist.
„Meil tuleb õppida paremini müüma, klientidega suhteid hoidma ning Eesti ettevõtetel omavahel koostööd tegema,“ rõhutas ta.
EMI kasvas uustulnuka staatusest välja
Argo Sildvee sõnul oli 2024. aasta EMI jaoks pöördepunkt. „Oleme päriselt jõudnud sinna, kus rahvusvahelised kliendid tulevad otse meie juurde ja soovivad rohkem teada saada Eesti tootmis- ja teenusettevõtetest,“ sõnas ta. Ka ei pea organisatsioon ennast enam rahvusvahelistel messidel ja konverentsidel müüma kui n-ö uustulnukat. „Meie liikmeid tuntakse kui tugevaid ja usaldusväärseid tegijaid maailmaturul,“ rõõmustas Sildvee.
See omakorda on pannud organisatsiooni kasvama. „Tõime oktoobrist majja tegevjuhi Andres Madissoo, kelle ülesandeks on EMI tegevuste struktureerimine ja veel paremaks muutmine ehk kodu korras hoidmine,“ selgitas Sildvee. Rahvusvaheliste klientidega suhtlemiseks ja müügitööks palgati projektijuht ning uusi töötajaid on uuest aastast lisandumas veelgi.
EMI liikmete hulka kuuluvad täna enam kui 20 Eesti ettevõtet, teiste hulgas näiteks Hektor Light, Standard, SRC Grupp, Plaat Detail, Marmi Futerno, CF&S, SunShip Interiors jpt.
TASUB TEADA
ESG: äritegevuses kirjeldatakse jätkusuutlikkust läbi kolme mõõtme – keskkonnategurite (Environment), sotsiaalsete tegurite (Social) ja juhtimisalaste tegurite (Governance) ehk ESG põhimõtete kaudu.
EMI liikmete kõige olulisemad saavutused läbi aastate:
- EMI ehk Estonian Manufacturing and Maritime Initiative loomine aprillis 2021.
- 2023. aastal aitas organisatsioon rahvusvahelise suurtootja Marahrens Group´i Eestisse, kes omandas osaluse EMI liikmeks olevas ettevõttes AdFactory. See avas Eesti ettevõttele uksed rahvusvahelisele laevandusturule.
- Kahel üliedukal messil osalemine: CSI Miami ja CSI Londoni mess. Lisaks ka edukas osalemine SMM Messil koostöös EIS-ga. Läbi nende messide on Eestisse toodud miljonite eurode eest tööd, mida on kinnitanud mitmed EMI liikmed.
- Kahe tippkohtumise korraldamine Eestis. Külas käis Tillberg Design Sweden´i meeskond ning Carnival Corporation´i ostujuht. Mõlema delegatsiooni eesmärk oli tutvuda Eesti tootjate võimekusega.
- Otseleping maailma ühe suurima kruiisilaeva omanikuga.
- Eesti ettevõtjate ja EMI liikmete ekspordi võimekuse kasv.
Allikas: EMI
Artikli foto autor: Rene Lutterus