Vaata peasisu

Eesti rohetehnoloogiad aitavad Jaapanil saavutada süsinikuneutraalsust

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
1. veebruar 2022
4 min

Sarnaselt Euroopa Liiduga on Jaapan seadnud endale eesmärgi jõuda aastaks 2050 süsinikuneutraalse ühiskonnani. Jaapani valitsuse strateegia näeb järgmise suure kasvuvõimalusena just rohemajandust, mille raames otsitaksegi koostööd välispartneritega. Eestis kütuseelementide arendamisega tegelev Elcogen on juba saanud oma jala Jaapanis ukse vahele, kuid turg on valla ka teistele siinsetele ettevõtjatele.

Mis on Jaapani süsinikuneutraalsuse saavutamise strateegia vundamendiks ja kuidas erineb see Euroopa roheleppest? Peale 2009. aasta majanduslangust on Jaapan jäänud võrdluses teiste riikidega jalgu järele vedama just majanduse taastumise ja teadus-arendustegevuse investeeringute osas. Seepärast ei ole strateegia fookuses ainult puhtam keskkond, vaid ka majanduskasvu hoogustamine ja uute ärivõimaluste leidmine innovatiivsete tehnoloogiate abil.

Euroopal on rohetehnoloogia osas Jaapani ees suuri eeliseid

Jaapani ettevõtete innovatsioonikultuuri seirates võib tekkida õigustatud küsimus, et milleks on jaapanlastel vaja koostööd näiteks Eesti ettevõtetega? Vastus on lihtne – süsinikuneutraalsete tehnoloogiate vallas on Euroopa ettevõtted Jaapani kolleegidest kaugel ees. Heaks näiteks ongi meie oma Elcogen, mis on kohaliku partneri toel aktiivselt tegelenud Jaapani turule jõudmisega. Tahkeoksiidsed kütuseelemendid on kõige efektiivsem viis rohelise vesiniku tootmiseks ning Elcogen pakub selleks maailma parimat tehnoloogiat, mis on juba Jaapani turul teada-tuntud.

Ettevõtluse auhind 2020 Aasta uuendaja võitja – Elcogen AS

Elcogeni tee Jaapani turule ei ole olnud kergete killast. Kohaliku partneri ning kasvumootori leidmiseks kulus kolm aastat, mille lähteimpulsiks oli osalemine taastuvenergia erialamessil Jaapanis. Kuigi esimene osalemine ei viinud kohe paljutõotavate tehinguteni, tekkis äratundmine potentsiaalsete ärivõimaluste osas. Sihikindlus viis tulemusteni, sest peale kolmel järjestikusel aastal selsamal messil osalemist jõuti koostöölepinguni sobiva Jaapani ettevõttega. Elcogeni müügi- ja turundusdirektor Marek Roostari sõnul on neil tänaseks Jaapanis ligi 30 aktiivset klienti. „Nende hulka kuuluvad maailmakuulsad kaubamärgid Hitachi, Honda, Mitsubishi, Panasonic ja mitmed teised. Jaapan on Aasias meie peamine sihtturg tänu oma turu suurusele ja stabiilsusele. Jaapanlastega on äritegemine väga meeldiv, sest neid iseloomustab erakordselt aus ärikultuur. Samas võtab usalduse võitmine aega ning kannatlikkust, kuid selle saavutamisel on tegemist väga lojaalsete klientidega,“ märgib Roostar.

Jaapanlastel on selge siht rohetehnoloogia eelistuste osas

Jaapan on määratlenud 14 prioriteetset valdkonda, mis peaksid ootuste kohaselt näitama tulevikus märkimisväärset  kasvutendentsi ning aitama kaasa riigi süsinikuneutraalsuse saavutamisele aastaks 2050.  Nende hulka kuuluvad energeetika, transport ja tootmine ning kodu ja kontoriga seonduvad valdkonnad. Energeetika osas pööratakse tähelepanu tuuleparkidele, ammoniaagile kütusena, vesinikule ning tuumaenergiale. Transpordi valdkonnas on põhirõhk vesiniku- ja elektrisõidukitel, pooljuhtidel, andme- ja sidelahendustel ning logistikal laiemalt. Kodu ja kontori segmendis keskendutakse elamutele, ringmajandusele, rohemajandusele ja süsinikuneutraalsele elustiilile.

Nendes valdkondades ootab Jaapan lähiaastatel peamist kasvu ning Eesti ettevõtetel võib leiduda lahendusi, mida sealsetele ettevõtjatele pakkuda. Sealsele turule sisenemisel on oluline leida usaldusväärsed kohalikud partnerid, eriti avaliku infrastruktuuriga seotud projektide puhul.

Selge huvi väliskoostöö vastu

Nii mõnelgi Eesti ettevõttel on juba kogemusi Jaapani ettevõtetega äri tegemisel. Alati ei jõua sellised kontaktid tehinguni ning võib tekkida küsimus – kas nad on päriselt huvitatud koostööst meiega või soovivad nad vaid meilt õppida uute tehnoloogiate kasutamise kohta?

Jaapani väliskaubandusorganisatsioon JETRO on korraldanud väga huvitava uuringu Jaapani ettevõtete kohta peale koroonapandeemia algust, püüdes tuvastada sektoreid, milles on ettevõtete huvi koostöö vastu välisettevõtetega kõige suurem. Uuringu tulemuste kohaselt on süsinikuneutraalsus Jaapani ettevõtete jaoks kõige põnevam valdkond. Samas on Jaapani ettevõtete jaoks suurimaks väljakutseks ressursi- ja teadmistepuudus õige partneri leidmiseks.

Jaapani ettevõtete jaoks enim huvipakkuvad sektorid koostööks välisettevõtetega

Allikas: Jaapani väliskaubandusorganisatsioon JETRO

Kui teie ettevõttel leidub Jaapani strateegilistele eesmärkidele vastav lahendus, siis ärge jääge ootama, millal tulevad Jaapani ettevõtted teie uksele koputama – tutvuge turu ja sealsete kommetega enne, kui konkurendid jaole saavad. Süsinikuneutraalsus ei hõlma kõigest päikese- või tuuleenergiat, vaid palju laiemat ampluaad, alates nutika linna lahendustest kuni liikuvuseni.

Oleme siin selleks, et Eesti ettevõtjaid Jaapani turule aidata, seega võtke julgelt ühendust Aasia keskuse Jaapani eksperdi Tsubasa Yoshitoga – [email protected].

Tsubasa Yoshito

Jaga postitust

Tagasi üles