EISi Keenia ekspordinõunik Joel Karubiu: Keenia turg on avatud Eesti digilahendustele ning haridus- ja rohetehnoloogiale

Sel nädalal toimunud Aafrika ärifoorumi päevajuht oli EISi ekspordinõunik Joel Karabiu, kes rääkis lühikeses intervjuus, millised võimalused avanevad Keenia turul Eesti ettevõtetele ja andis nõu, kuidas teha sealsel turul esimesed sammud.
Joel, millised on peamised Keenia turu/majandustrendid 2025. aastal? Milline on Keenia majanduse üldine seis?
Keskmise sissetulekuga majandusena on Keenia teel stabiilse majanduse aluste loomise suunas. 2025. aastaks prognoositakse 5% suurust majanduskasvu, mis annab lootust parematele tulemustele erinevates majandussektorites. Valitsuse peamised eesmärgid on inflatsiooni stabiliseerimine, mis hetkel ligikaudu 4%, valuutakõikumiste lahendamine – hetkel on USA dollar, meie peamine kauplemisvaluuta, stabiilne – ning tervisliku eelarvepuudujäägi hoidmine.
Millistel ärisektoritel ja Eesti toodetel/teenustel on Keenias kõige suurem ekspordipotentsiaal? Kas on häid näiteid?
Keenia kui “Silicon Savannah” positsioon loob Eesti jaoks võimalusi digitaliseerimise valdkonnas, näiteks e-kaubanduse platvormide loomine, küberjulgeolekulahendused ja SaaS-platvormid avaliku- ja erasektori organisatsioonidele. Keenial on mitmeid huvitavaid strateegiaid digitaalse ümberkujundamise elluviimiseks, sealhulgas digitaalmajanduse tegevuskava, tehisintellekti ja pilvandmetöötluse strateegia, mis kõik toetavad sektori kasvu.
Eesti ettevõtted saavad kaasa lüüa uuenduslike võrgulahenduste, täiustatud päikeseenergiatehnoloogiate ja parema energia salvestamise haldamise alal rohe- ja kliimasektoris. Keenia on täna Aafrika kliimaeesmärkide elluviimisel esirinnas ning kliimaküsimuste tegevuskava eestvedaja ja koostööpartnerid selle edendamiseks on teretulnud.
Riigi üks fookusvaldkondi on ka haridus ning kompetentsipõhisele haridusele ülemineku tõttu otsitakse uuenduslikke õppekavade rakendusviise kõigil tasanditel. Eesti tugevused e-õppe valdkonnas on siin suureks eeliseks.
Millised on suurimad väljakutsed, millega Eesti ettevõtted Keeniasse eksportimisel silmitsi võivad seista? Kuidas soovitad nendega toime tulla?
Keenia ärikeskkonna suurimad takistused on regulatsioonid ja bürokraatia. Äritegevuse lihtsus on Eesti ettevõtete jaoks määrav – nad on harjunud kiire ja sujuva registreerimisprotsessiga. Keenias on seevastu näiteks litsentside süsteem keeruline ja aeganõudev.
Partnerite leidmine on erinevate turumuutujate tõttu veel üks takistus – hoolimata digitaalse ülemineku edendamisest on paljudel võimalikel koostööpartneritel endiselt arvukalt käsitsi teostatavaid protsesse, mis aeglustavad edu saavutamise võimalusi.
Impordi kõrged kulud ja tariifid on samuti turule sisenemise takistuseks, kuna kahe riigi vahel puudub topeltmaksustamise vältimise leping.
Nende väljakutsete ületamiseks soovitan leida usaldusväärseid kohalikke partnereid, kellega koostööd teha. Kohapealse ekspordinõunikuna aitan neid tuvastada ja kokku viia kahe riigi ettevõtteid, et sünniksid uued edulood.
Milliseid küsimusi Eesti ettevõtted teile kõige sagedamini esitavad?
Küsimusi mulle on seinast seina. Peamiselt uuritakse, milline on ettevõtte teenuse või toote turupotentsiaal Keenias ja Ida-Aafrika piirkonnas, kuidas leida usaldusväärseid koostööpartnereid ja millised on turule sisenemise barjäärid. Lisaks uuritakse muidugi ka usaldusväärsete andmeallikate kohta.
Milliseid turule sisenemise strateegiaid soovitaksite Eesti ettevõtetele?
Üks lihtsamaid viise Keenia turule sisenemiseks on kasutada tehnoloogiat teenusena – näiteks avada uusi turge digilahendustega ilma kohapealse esinduseta. Hea võimalus on ka teha koostööd kohalike ettevõtetega, kas partnerluste või ühisettevõtete kaudu, et tuua Eesti lahendused kohalikule turule.
Samuti võib anda oma tooted või teenused litsentsi alusel kohalikele tegijatele, kes aitavad neid turustada. Pikemaajalise kohaloleku puhul tasub kaaluda investeerimist kohalikesse ettevõtetesse.
Kas on midagi, mida sooviksite veel Keenia turu puhul rõhutada?
Keenia ja Aafrika turg on äriks avatud – võimalused on olemas, kui rakendada õigeid strateegiaid eelpoolnimetatud väljakutsete ületamiseks. Ettevõtted peavad mõistma Aafrika turu eripärasid ja nüansse, olema valmis koostööks ning mis kõige tähtsam – valmis ka investeerima pikaajaliselt. 3–5-aastane turule sisenemise strateegia on hädavajalik.
Kokkuvõttes: lokaalsus on edu võti – mõista turgu, toetu andmetele, tunne kohalikke inimesi ning kohanda lahendused nende vajaduste järgi. Kannatlikkus on võtmetähtsusega.
Artikli fotol Joel Karubiu, EISi Keenia ekspordinõunik (foto: Välisministeerium)
Loe ka: Aafrika ärifoorum tõi Tallinnasse kokku üle 350 ettevõtja, poliitikakujundaja ja spetsialisti
Hea ettevõtja – kui Sind huvitav Keenia turg ja sealsed võimalused, võta julgelt ühendust EISi Keenia ekspordinõunik Joel Karubiuga:
Joel Karubiu
Ekspordinõunik (Aafrika)
E-post: joel.karubiu@eis.ee
Mobiil: +254 7038 69879
Keeled: inglise keel, suahiili keel