Vaata peasisu

Ekspordiprogramm on Eesti toiduettevõtete kiirtee võimalusterohkele välisturule

EASi ja KredExi ühendasutus
25. aprill 2022
4 min
A bunch of chocolates on a wooden table.

Eesti eksport Araabia Ühendemiraatidesse kasvas eelmise aasta viimases kvartalis 130%. Eesti eksportivate ettevõtete sõnul on riigipoolne tugi säästnud neile ekspordi käimalükkamisel oluliselt ajalist ja rahalist ressurssi.

Roosiku turundusjuhi ja partneri Reet Kasekampi sõnul on EASi korraldatud ekspordiprogramm väga efektiivne viis välisturule sisenemiseks. “Saime programmis teadmisi, mida Eestist ei ole võimalik leida. Kohalik partner pakub koostöövõrgustikku, mille loomisele kuluks igal ettevõttel eraldi vähemalt aastakümneid,” kirjeldas Kasekamp. “Lisaks sobib Programm nii suurematele kui väiksematele ettevõtetele, sest igaühele lähenetakse individuaalselt”.

Pilt: Roosiku Chocolate Factory

Ekspordiprogramm on ettevõtete sõnul kasuks eelkõige suurepärase strateegilise vaate ja arusaamise tõttu, kuidas AÜE turg toimib ja kuidas seal järjepidevalt tööd tehes edu saavutada.

EASi ettevõtluse ja innovatsiooni keskuse kasvuprogrammide juhi Tiina Truuväärti sõnul on nende Araabia Ühendemiraatide süsteemse ekspordiprogrammi läbinud juba 12 Eesti toiduettevõtet. “Kaks osalejat on tänaseks juba AÜE turul tegutsemas, kolmas kohe lisandumas ning mitu ettevõtet on sellele juba väga lähedale jõudmas,” lisas Truuväärt.

Truuväärti sõnul eristub AÜE eksporditugi selle poolest, et ettevõte ei jää pärast ekspordiprogrammi (“Süsteemne eksport AÜE-s”) lõppemist üksi, vaid riik pakub oma tuge läbi EASi sihitud teenuste pikema aja vältel, kuni ettevõte on seal oma ekspordimüügi käima saanud. “Pärast süsteemse ekspordi programmi soovitame jätkata näiteks AÜE eksperdi nõustamisteenusega, kasutada partnerite taustakontrolli teostamise teenust, osaleda Eesti ühisstendiga messil ja liituda VIP äridelegatsioonidega AÜE’sse,” lisas Truuväärt. “AÜE on üks Eesti ekspordi fookusriikidest, kus saame pakkuda rohkem tuge ja teenuseid võrreldes mõne muu turuga. Dubais kohapeal töötab ka EASi ekspordinõunik Ege Devon, kes on aidanud turul paljusid Eesti ettevõtjaid.”

Vähem olulised pole ka kohalikest partneritest eksperdid, kes Eesti ettevõtetele erinevates sektorites nii Araabia Ühendemiraatide kui ka Saudi Araabia suunal toeks on. “Meie Araabia Ühendemiraatide partner ja süsteemse ekspordi programmi läbiviija Nifor on mitu aastat Eesti toiduettevõtteid nõustades ja koolitades omandanud juba oskuse tabada meie ettevõtete peamised edufaktorid ja ka komistuskivid AÜE turul,” selgitas Truuväärt. “Kuivõrd AÜE ja ka teiste araabia maade kultuuriruum on üles ehitatud suhetele, siis on hindamatu väärtusega ka partnerite kogutud suhete võrgustik, kuhu kuuluvad kõik peamised edasimüüjad ja erinevate müügikanalite esindajad ja ostujuhid.”

“Oluline on mõista, kuidas seal äri tehakse. Kõik on kaubeldav ning iga sent on arvel, seega tuleb leida aega ja pühendumust suhete loomiseks,” sõnastab Nifori omanik ja asutaja Manolis Trigkonis kohaliku ärimaailma kuldreegli. “Meie ülesandeks on vahendada otsekontakte siinsete ettevõtetega ning kiirendada protsesse, et Eesti toidutootjad jõuaksid oma toodetega siinsetele müügilettidele 6-12 kuu jooksul. Läheneme igale ettevõttele individuaalselt, sisuliselt hoiame nende kätt kogu protsessi vältel.”

Julie Nionaki ja Manolis Trigkonis

Truuväärti sõnul on Eestis ettevõtteid, kes suudaks Araabia Ühendemiraatides läbi lüüa, märkimisväärselt palju. “95% Araabia poolsaarest on kõrb, mis teeb AÜEst suure importija. Koguni 80% sealsest toidust imporditakse,” selgitas Truuväärt. “Praegu oleme aidanud jala ukse vahele saada väikestel ja keskmise suurusega ettevõtetel, kuid AÜE turg võiks mõtteainet pakkuda ka meie toidusektori suurtele tegijatele.”

Programmi sihtgrupp on siiski võrdlemisi lai – osalema oodatakse AÜE turule eksportimise alustamisest huvitatud toidutööstuse ettevõtteid, aga ka neid, kes täna juba ekspordivad AÜE turule, kuid kus on näiteks vahetunud ettevõtte ekspordi eest vastutav võtmeisik. Programm sobib nii suurtele kui väiksematele toidutööstuse ettevõtetele, nii nendele, kes otsivad edasimüüjat, kui ka nendele kes soovivad oma toodet koostisosana müüa otse mõnele sealsele ettevõttele.

Toidukaupu imporditakse AÜE’sse üle maailma peaaegu 20 miljardi dollari eest aastas. Sellest osa saamiseks lõi EAS toiduainetööstusele AÜE turu suunal spetsiaalse ekspordi programmi “Süsteemne eksport AÜE’sse”. Selle eesmärk on pakkuda ettevõtetele ekspordi alustamiseks ja laiendamiseks võimalikult spetsiifilist ja mitmekülgset tuge.

Loe lähemalt toidusektorile mõedud programmi “Süsteemne eksport AÜE-s” kohta

Tiina Truuväärt
kasvuprogrammide juht
[email protected]

Jaga postitust

Tagasi üles