Vaata peasisu

Kosilased himustavad Eesti haridusidu ALPA Kids

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
4. aprill 2025
4 min

Eesti haridustehnoloogia ettevõte ALPA Kids, mis tegutseb hetkel kaheksal välisturul, kasvab nii kiiresti, et kasutajaskonna tempokas suurenemine on äratanud huvi mitmete suurettevõtete hulgas. „Oleme saanud juba mitmeid ettepanekuid väljaostuks, seejuures veel riskikapitali kaasamatagi,“ ütles ALPA Kidsi kaasasutaja ja tegevjuht Kelly Lilles.


ALPA Kids loob õppemänge 3-8aastastele lastele. Ettevõte eristub teistest õppemängude arendajatest eelkõige emakeelsete ja lokaliseeritud õppematerjalide pakkumisega. „Meie mängud arvestavad iga riigi unikaalseid kultuurilisi eripärasid, et lapsed tunneksid end õpikeskkonnas koduselt ja saaksid uusi teadmisi paremini seostada ümbritseva keskkonnaga,“ selgitas ettevõtte kaasasutaja ja tegevjuht Kelly Lilles.
See tähendab, et kuigi ALPA Kidsi digiõppemängude mängumehaanika on kõigil eksporditurgudel sama, siis sisu kohandatakse alati vastavalt kohalikule õppekavale, keelele ja kultuurile. „Näiteks floora ja fauna on igas ekspordituru rakenduses erinev – Ukrainas on sealsed kohalikud lilled, linnud, loomad ja muud detailid, kuid Indias hoopis teised,“ tõi Lilles näite.
Sisu kokkupanekul ja valideerimisel on abiks alati kohalikud hariduseksperdid, õpetajad ja koolid. Õnneks on alusharidus Lillese sõnul globaalselt üsna universaalne: õpitakse tähestikku, numbreid, kujundeid, värve ja ka ümbritsevat keskkonda tundma. Erinevusi tuleb sisse õppekava ülesehituses. „Näiteks hindi keeles on tähestikus pea kaks korda rohkem tähti võrreldes eesti keelega ning nende õppimise järjekord ja jaotus on erinev. Seda kõike sai ka mängude loomisel arvesse võetud,“ toonitas Lilles.

Väga suur rahvusvaheline potentsiaal
Hetkel tegutseb ALPA Kids lisaks Eestile veel kaheksal välisturul: Inglismaal, Rootsis, Taanis, Lätis, Leedus, Poolas, Ukrainas ja Indias. India on ettevõtte jaoks hetkel kõige kaugem Euroopast väljaspool asuv välisturg, mis on Lillese sõnul ka väga suure kasvupotentsiaaliga, kuna sealne haridussektor on kiiresti digitaliseerumas.
„India on suurim mobiilse interneti tarbija maailmas ja ka meediakasutus on seal valdavalt mobiilikeskne. Head haridust hinnatakse kõrgelt ning sealse uue hariduspoliitika rõhuasetus on just emakeelse hariduse pakkumisel, olukorras, kus riigis on 22 ametlikku regionaalset keelt,“ rääkis Lilles.
Ettevõttel läheb väga hästi – kasutajaskond laieneb nii jõudsalt, et see on äratanud huvi mitmetes konglomeraatides, sealhulgas India suurettevõtetes, mainis Lilles. „Oleme saanud juba mitmeid ettepanekuid väljaostuks, seejuures veel riskikapitali kaasamatagi,“ jagas ta.
“Näeme, et meie tegemistel on veel niivõrd palju kasvupotentsiaali, et kergekäeliselt me ettevõtet ära ei müü. Põneva teaduskoostööna oleme sukeldunud keeletehnoloogia valdkonda, kus enda rakendusest kogutavate laste kümnete tuhandete helisalvestiste abil oleme treenimas mitte-ingliskeelsete laste kõnetuvastusmudeleid. Eesti laste kõnetuvastuse oleme treeninud juba pea kolm korda täpsemaks ning jätkame teiste keeltega, millega ettevõttes tegeleme. See avab täiesti uue laeka laste suuliste juturobotite maailmas, pakkudes võimalusi interaktiivseks keeleõppeks, suuliselt teadmiste omandamiseks ning ka kõneraviks. Müük tuleks ühel hetkel kõne alla ainult juhul, kui see aitaks toetada ALPA ambitsioonikaid kasvu- ja arenduseesmärke,” selgitas Lilles.
India kõrval on ALPA Kids kiirelt kasvamas Lillese sõnul kõigil tegutsevatel turgudel. „Kõige kiiremat kasvu näeme Kesk- ja Ida-Euroopas, näiteks Ukrainas, Poolas ja üllatuslikult ka Leedus. Kusjuures, 2024. aasta septembris avatud müük Leedu haridusasutustele on olnud esimesest kuust alates kasumlik. Ka Eestis oleme lisaks kodukasutajatele jõudnud haridusasutuste südamesse, koondades ALPA klientide sekka üle 400 Eesti haridusasutuse,“ sõnas Lilles. Lisaks kasvas mullu ettevõtte meeskond 30%, kahekordistati kuupõhist tulu ning jõuti 2 miljoni allalaadimiseni.

Ettevõtte sihikul on Indoneesia turg
Uute eksporditurgude valimisel lähtub ALPA Kids riikide SKT-st, rahvastikunäitajatest ja allalaadimishindadest, mida kõrvutatakse muude näitajate kõrval näiteks konkurentsiolukorraga.
ALPA Kids on Lillese sõnul sihiku seadnud hetkel mitmele Kesk-Euroopa riigile, kuhu laieneda. „Ka Balkanimaades näeme tugevat potentsiaali liikuda kaasa turgude kiire arenguga. Samuti oleme järjepidevalt uurimas eksootilisemaid turge, mille seas paistab silma ülimalt mitmekülgne Indoneesia enda keelerikkuse ja kiire arenguga,“ rääkis Lilles.
Välisturgudel kasvu ja edu saavutamiseks on aidanud Lillese sõnul kohalike oludega ise tutvumine. „Näiteks India puhul oli suureks abiks kohapeale reisimine, et õppida turgu ja kultuuri paremini tundma,“ sõnas ta. „India on väga kontekstirohke kultuur ning ka äritegemise tavad on meile harjumatud,“ lisas Lilles. ALPA Kidsi on aidanud India turule sisenemisel ja kohalike organisatsioonidega kokku viimisel ka Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) India ekspordinõunik Vinod Basliyal.
Ettevõttel on Lillese sõnul konkreetne samm-sammuline eksporditurgudele sisenemise strateegia, mis esimeses järgus keskendub jõuliselt kodukasutajateni (B2C) jõudmiseni. Alles seejärel, peale piisava tuntuse ja nähtavuse saavutamist, hakatakse teenust pakkuma haridusasutustele.

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus aitab suurendada Eesti rahvusvahelist konkurentsivõimet, arendada ettevõtlust ja elukeskkonda. Muuhulgas toetatakse ettevõtete laienemist välisturgudele.

Foto autor: ALPA Kids

Artiklit rahastati Euroopa Liidu programmi „NextGenerationEU“ vahenditest.

Jaga postitust

Tagasi üles