Lähis-Ida turg on eri turgude kogum
Lähis-Ida turg on valmis stabiilseks kasvuks vaatamata maailmamajanduse ebakindlusele. Suuremahulised investeerimisprojektid, kasvav energiaturg ja optimistlikud tarbijad muudavad selle piirkonna ekspordituruna väga atraktiivseks.
Saudi Araabia nafta- ja gaasiettevõte Aramco teatas, et 2022. aastal teenisid nad rekordiliselt 161 miljardit dollarit kasumit. Riigi eesmärk on nafta rahaga üles ehitada jätkusuutlik majandus, mis ei sõltuks pikemas perspektiivis ainult naftast. Saudi Araabia on viimastel aastatel teinud väga palju muudatusi oma seadusandluses, et riik muutuks atraktiivseks ärikeskkonnaks. Muu hulgas on kesksel kohal digitaliseerimine ja e-riigi ülesehitamine. Kellel piirkonna vastu huvi, saab tutvuda Saudi Araabia strateegiaga Vision 2030 lehel https://www.vision2030.gov.sa/.
Märtsi keskel teatas Saudi Araabia, et plaanib peagi turule tuua uue rahvusliku lennufirma Riyadh Air. Lennufirma ostab Boeingult 121 lennukit 787 Dreamliner, mis on kogu Boeingu ajaloo suuruselt viies kommertslendude tarvis tehtud tellimus. Riigi suurem strateegiline siht on saada maailma lennunduse keskuseks, mis omakorda toetab eesmärki saavutada aastaks 2030 olukord, kus iga aasta teenindatakse 300 miljonit reisijat ja 100 miljonit Saudi Araabia külastajat. Samuti plaanitakse teha tohutuid investeeringuid turismi- ja kinnisvarasektori ning infrastruktuuri arendamiseks.
Eestlased Lähis-Idas
Järjest enam Eesti ettevõtteid ekspordib Saudi Araabiasse või tunneb selle vastu huvi. Eesti IT lipulaev Nortal on piirkonnas tegutsenud juba aastaid. Igapäevase äritegevuse kõrval on neil ka suurem eesmärk – luua sealses ühiskonnas lisaväärtust. See on üks põhjus, miks lansseeriti praktikaprogramm programm „Changemakers“, mis koondab oma ala tegijad, kes soovivad arendada maailma, leida kiireid nutikaid lahendusi ning seeläbi ka ise kasvada. Sellel korral otsiti just äsja kooli lõpetanud saudiaraablasi, kes tahtsid alustada karjääri noorem-tarkvarainsenerina. Nüüdseks on tööle asunud üheksa kohalikku, kellest kaks on naised. Kandideerijaid oli aga kokku enam kui 300 noort. Praegu on need üheksa noort Nortali Serbia harukontoris praktikal, nende seas Shatha Dabbus Alanzi, kes ütleb: „Belgradis veedetud aeg on olnud minu jaoks uskumatu õppimiskogemus, mille käigus olen omandanud väärtuslikke oskusi reaalsete projektidega töötades. Nortal on pakkunud suurepärast töökeskkonda – ootan juba huviga uute kogemuste omandamist.”
EASi ja KredExi ühendasutus on Araabia Ühendemiraatide suunal strateegiliselt tegutsenud mitu aastat, nüüd on laiendatud oma tegemisi ka Saudi Araabias. Üks efektiivsemaid viise selle kauge turuga tutvumiseks on põhjaliku programmiga viiepäevane ärimissioon. Eelmise aasta lõpus käis ärivõimalusi kaardistamas IT- ja toidusektor, selle aasta märtsis tervishoiusektor. Kohe algab ramadaan ja sealsest kliimast tingituna on suvi vähem aktiivne, nii et äritegevus võib veidi raugeda, et sügiseks hoogu koguda. Juba septembris on plaanis järgmine EASi ja KredExi ühendasutuse toidusektori ärimissioon piirkonda, millele järgneb targa linna lahenduste pakkujatele suunatud reis hilissügisel. Rohkem infot leiate EASi ja KredExi ühendasutuse kodulehelt.
Lähis-Ida ärikultuuri eripärad
Neil, kes soovivad laieneda Lähis-Ida turule, on soovitatav kindlasti tutvuda sealse ärikultuuriga, sest nende lähenemine aja planeerimisele ja läbirääkimistele on erinev, samuti tuleks ennast kurssi viia seadusandlike nõuetega. Eemalt vaadatuna võivad turud tunduda sarnased, aga oluline on siiski aru saada just selle riigi turust, kuhu proovite siseneda. Ühine võtmetegur on järjepidevus nii suhete loomisel kui ka hoidmisel. Arvestada tuleb kuludega, sest ärist eelistatakse rääkida isiklikult, mis tähendab järjepidevalt piirkonda reisimist. Tehingute sõlmimised võivad võtta pikalt aega, sest kõigepealt peab tekkima usaldus, mille pealt hakatakse tegema ka äri. Suhted kannavad sealses ärikeskkonnas suurt rolli.