Päikesekatuste tootja Roofit.solar ilma digitaliseerimise ja automatiseerimiseta kiiret kasvu ette ei kujutaks
Uuenduslikke elektrit tootvaid metallkatuseid arendav Roofit.solar hindab kiirelt kasvava ettevõttena partnereid, kes suudavad pakkuda paindlikke lahendusi. Ettevõtte tarkvaraarenduse ja infosüsteemide juht Martin Kontus jagab, milliste väljakutsetega pidevas kasvukeskkonnas silmitsi seistakse ja kuidas uute tehnoloogiate abil enda elu lihtsamaks teha.
Roofit.solari Tallinnas, Tähetorni tehnopargis asuvas tehases valmib nutikas kaks ühes katusematerjal, kus elegantse metallpaneeli sees peidavad end päikeseelemendid. Niisiis on pealtnäha justkui tavaline teraskatus pandud omaniku jaoks päikesest elektrit tootma.
Ettevõtte asutaja Andri Jagomägi on päikeseenergeetika valdkonda uurinud juba 2002. aastast alates. Eelmise kümnendi keskpaigas oma maja projekteerides pidi Jagomägi tõdema, et sellist päikesepaneeli, mida ta sooviks oma maja katusele panna, olemas veel ei olegi. Nii sai isiklikust vajadusest kuue aasta eest alguse Roofit.solar, mis täna koondab 30-liikmelist rahvusvahelist meeskond.
Ettevõte on kiiresti kasvanud ning rohepöördest tulenev tõuge taastuvenergialahenduste suunas on neile loonud soodsa kasvukeskkonna. Roofit.solar on seadnud eesmärgiks tõsta oma tootmisvõimusus 1 MW-lt 100 MW-ni, ilma et sealjuures halduskoormus kasvaks. See aga pole võimalik ilma protsesside digitaliseerimise ja automatiseerimiseta.
Kiire kasv nõuab paindlikke lahendusi
Roofit.solari tarkavaraarenduse ja infosüsteemide juhi Martin Kontuse sõnul oli alguses suurim pudelikael elektrit tootvate metallkatuste digitaalseks planeerimiseks just valdkondadeülesus. „Turul on lahendusi, mida kasutatakse tavaliste metallkatuste planeerimiseks ja lahendusi, mis aitavad hinnata päikesepaneelide tootlikkust, ent puudus kombineeritud lahendus. Ainus hea variant tundus olevat taoline tarkvara ise välja arendada,“ selgitab ta.
Kui alguses kasutati müügi- ja planeerimisprotsesside hõlbustamiseks erinevaid digitaalseid tööriistu, siis tänaseks on loodud oma baastarkvara Roofit.app, kuhu on koondatud tegevused planeerimisest kuni müügipakkumise tegemiseni välja. Eesmärk on lahendust edasi arendada selliselt, et klient saaks esmase hinnapakkumise automaatselt juba sellel hetkel, kui ta süsteemi oma aadressi sisestab. Roofit.app rakenduse arendamist on toetanud ka EAS Eesti-Norra koostööprogrammi „Green ICT“ vahenditest.
Lisaks enda arendatud müügi- ja planeerimisrakendusele on Roofit.solari üldisesse digiarhitektuuri integreeritud komponendid erinevate pakkujate loodud lahendustest, mis omavahel suhtlevad. „Kuna me oleme kiiresti kasvav ettevõte, siis ei pidanud me mõistlikuks valida ühte terviklikku ERP-lahendust. Meie vajadused võivad lihtsalt väga kähku muutuda ning neid muutusi on väga keeruline ette näha,“ räägib ettevõtte tarkvaraarenduste ja infosüsteemide juht.
„Tänapäeval on tegelikult erinevaid platvorme, software-as-a-service-tüüpi lahendusi, mis on väga kenasti võimelised teiste lahendustega suhtlema. Lisaks on olemas integratsiooniplatvorme, mis seda toetavad. Tuleb vaid hästi valida lahendused, et need oleksid võimelised omavahel suhtlema ja kataksid ettevõtte vajadused ära.“ Omast kogemusest toob Martin Kontus ka välja, et tarkvarapakkuja puhul mängib tehnilise võimekuse kõrval olulist rolli ka pakkuja suhtumine: valmisolek klienti ära kuulata ja aktiivselt reageerida.
Aeg-ajalt tasub jalg gaasipedaalilt tõsta ja olemasolevat analüüsida
Et tarkvarapakkujaid on turul palju ja digitaliseerimise teekond pole pelk sirgjooneline kulgemine, osales Roofit.solari meeskond möödunud aasta alguses EAS-i digitaliseerimise meistriklassis. Programm on mõeldud tööstusettevõtetele, kellel siht digitaalsete lahenduste abil oma protsesse optimeerida, konkurentsivõimet tõsta ja kulusid vähendada.
„Kandideerisime programmi, et ühtlustada arusaama ettevõttes toimuvast meeskonna sees ja seada ühine fookus. Meistriklassi läksime konkreetse eesmärgiga valida välja meie vajadustele sobiv tootmistarkvara,“ märgib Kontus. Programmi vältelt jõuti taipamiseni, et selguse ja läbipaistvuse saavutamiseks vajatakse ettevõttesse eraldi äriprotsesside analüütikut, kes aitaks protsessiomanikke ning toetaks neid digilahenduste leidmisel.
„Tulenevalt meie ettevõtte struktuurist, mis on väga protsessipõhine, mõistsime, et modelleerimine annab kiiresti kasvavas meeskonnas parema ülevaate ettevõttes toimuvast. See võimaldab aru saada, kuidas muudatused ühes protsessis mõjutavad olukorda mujal protsessides,“ tõdeb Martin Kontus.
Omaette väljakutse seisneb Roofit.solari meeskonna jaoks selles, kuidas digitaliseerimisest saadavat kasu mõõta, võttes seejuures ka arvesse kasvuambitsioone. „Mõõdame kasu pigem võimaluste kaudu, mida digitaliseerimine meile annab. See lubab meil olla oluliselt paindlikum oma müügi- ja muudes äriprotsessides. Tänu digilahendustele ja automatiseerimisele ei pea me palkama inimesi pelgalt selleks, et liigutada infot ühest punktist teise – see oleks inimressursi ja-potentsiaali raiskamine. Saame kasutada oma inimesi päriselt väärtust loovates tegevustes.“
Kontuse sõnul andis meistriklassis osalemine neile ka kindlustunde pikaajaliste plaanide elluviimiseks. Lisaks müügi- ja planeerimisprotsessidele on Roofit.solari meeskonnal suur digitaliseerimise tööpõld ootamas tootmise poole peal. Vähem oluline pole ka tootearendus, et pakkuda innovatiivset katusematerjali, mis valmib soodsamalt ja kiiremini.
Liitu Tark Tööstus Facebook grupiga
Kõik tööstusettevõtete juhid ning teised digitaliseerimise ja automatiseerimise vastu huvi tundvad inimesed on oodatud liituma Facebook grupiga Tark Tööstus. Mine loe, kuidas teised on alustanud.
Tahad optimeerida ettevõtte protsesse ja vähendada ressursside raiskamist? Kandideerimine EAS Digitaliseerimise meistriklassi on avatud kuni 07.02.2024 nii TÖÖSTUS- kui TEENUSETTEVÕTETELE. Lisainfo ja kandideerimine: www.eas.ee/digimeistriklass
artikkel avaldati esmakordselt 22. jaanuaril 2022