Soovid laieneda Prantsusmaa turule? EISi ekspordinõunik Steve Cesse jagab nõuandeid
Prantsusmaa on Euroopa suurriik, mille mitmekesine majandus ja tugevad rahvusvahelised sidemed pakuvad võimalusi ka Eesti ettevõtetele. Siiski võib suur ja bürokraatlik turg osutuda keerukaks neile, kes kohalikke olusid ei tunne. Järgnevalt tutvustab EISi Prantsuse turu ekspordinõunik Steve Cesse Prantsusmaa majanduse võtmesektoreid, peamisi väljakutseid ning võimalusi Eesti ettevõtetele. Lisaks jagab ta praktilisi soovitusi turule sisenemiseks ja kohaliku ärikultuuriga arvestamiseks, et aidata Eesti ettevõtetel oma tegevust tõhusamalt planeerida.
Steve, millised on Prantsusmaa majanduse peamised sektorid ja milliseid valdkondi soovitate Eesti ettevõtetel sihiks võtta?
Rohepööre on Prantsusmaa jaoks väga oluline prioriteet. Prantsusmaa eesmärk on saavutada süsinikuneutraalsus aastaks 2050, mistõttu on uute tehnoloogiate arendamine hädavajalik. See hõlmab roheenergiat (vesinik, taastuvenergia, akud, energiasalvestus), kus mitmetes piirkondades (Põhja-Prantsusmaa, Occitanie) on käivitatud investeerimiskavad selliste tehnoloogiate toetamiseks.
Tööstuse süsinikuheite vähendamine on samuti üks olulisi fookusvaldkondi, kus lahendusi saab rakendada kõikides tarneahela etappides.
Ka puidusektor on üha kasvav. Kuigi ehitussektoris on keerulised ajad, on puitehituse osakaal suurenenud. Prantsuse avalik sektor on seadnud eesmärgiks, et vähemalt 50% tulevastest riigi omandis olevatest hoonetest ehitataks jätkusuutlikest materjalidest, näiteks puidust. Jätkusuutliku ehituse seaduste ja energiatõhususe nõuete kehtestamine suurendab samuti tulevikus puidu kasutamist.
Digitaliseerimine on Prantsusmaa avaliku sektori jaoks nii suurim väljakutse kui ka suurim võimalus. Pikka aega on avalikku sektorit iseloomustanud keerukas ja aeglane bürokraatia. Seetõttu on president Macron seadnud digiteerimise prioriteediks, et parandada avalike teenuste tõhusust ja kvaliteeti.
Esmalt on suuri investeeringuid saanud tervishoiusektor, kuid ka erasektoris on näha kasvavat huvi digivahendite vastu. Digitaliseerimisega kaasneb aga tõsine mure küberturvalisuse pärast, kus Eestil on head võimalused oma kogemusi jagada.
Lõpuks kaitsetööstus – nagu paljudes Euroopa riikides, suurendab ka Prantsusmaa oma kaitse-eelarvet. Prantsusmaal tegutseb mitu suurt kaitsetööstusettevõtet nagu Thales, Airbus ja Safran, kes võiksid koostööd teha Eesti ettevõtetega. Samuti on Prantsusmaal palju väikeseid ja keskmise suurusega ettevõtteid, kes otsivad partnereid EL-i rahastatavates projektides osalemiseks.
Millised on peamised väljakutsed, millega Eesti ettevõtted võivad Prantsuse turul kokku puutuda, ja kuidas neid ületada?
Prantsusmaa suuruse tõttu on seal mitmeid väljakutseid, näiteks:
- Regulatsioonid: Regulatsioonidest arusaamine võib olla keeruline. Prantsusmaal võivad reeglid olla nii riiklikud kui ka piirkondlikud, mis tähendab vajadust suhelda mitme kohaliku organisatsiooniga – see võib võtta aega.
- Bürokraatia: Prantsusmaal on rohkem paberimajandust kui Eestis. Näiteks ettevõtte registreerimine võib võtta mitu päeva. Lisaks on prantsuse keel hädavajalik, kuna paljud hankedokumentatsioonid on ainult prantsuse keeles.
- Kultuurierinevused: Lisaks keelele on oluline arvestada, et Prantsusmaa on suur ja iga piirkond on erinev. Ettevõtted peavad mõistma kohalikke kombeid ja harjumusi.
Nende väljakutsete ületamiseks soovitan leida kohalik partner, kes aitab reguleerimis- ja haldusprotsessides orienteeruda. Kohalik partner suudab ka luua usaldusväärseid kliendisuhteid ja tõhusalt edendada teie tooteid.
Kuidas sa aitad Eesti ettevõtteid, kes soovivad siseneda Prantsuse turule? Millist abi nad sinult küsivad?
Minu roll on aidata ettevõtetel hinnata ärivõimalusi Prantsusmaal ja tuvastada asjakohased võimalused. See hõlmab turuandmete jagamist, potentsiaalsete partneritega ühenduse loomist või ettevõtete viimist vastavate valdkondade juhtidega kokku. Kuna Prantsusmaa on väga erinev Eesti turust, on minu ülesanne tagada, et ettevõtted mõistaksid turu eripärasid enne oma äriliste otsuste tegemist.
Toetame EISis ettevõtete ärilise tegevuse arendamist individuaalselt, korraldame ärimissioone ja võrgustumisüritusi Prantsusmaal. Samuti aitame Eesti ettevõtteid kohalikel messidel, pakkudes neile võimalust kohtuda oluliste potentsiaalsete kontaktidega ja luua tugevaid ärivõrgustikke.
Millised on peamised kultuurilised erinevused ja äripraktikad, mida Eesti ettevõtted peaksid teadma, et edukalt Prantsuse turule siseneda?
- Ole kannatlik! Prantslased hindavad ratsionaalseid ja argumenteeritud ettekandeid, kuid otsuseid võivad mõjutada ka emotsioonid. Eesti ettevõtetel on oluline luua tugevaid suhteid Prantsuse partneritega. Söök ei ole klišee – koostöö arutamine klaasi veini või lõuna kõrvale on sageli tõhus viis edasi liikuda.
- Ole hästi ette valmistatud! Paljud prantslased ei ole Eestiga tuttavad, seega on hädavajalik rõhutada oma ettevõtte unikaalseid lahendusi ja innovaatilisi ideid. Näited Euroopa klientidest on Prantsuse turul alati kõrgelt hinnatud.
- Ära unusta keelt! Kuigi prantsuse keel ei ole alati kohustuslik, on see sageli vajalik teenuste osutamiseks ja hea klienditeeninduse tagamiseks. Eesti ettevõtted saavad selle väljakutse lahendada, leides endale kohaliku partneri. EIS saab siinkohal appi tulla ning leida ja kontakteeruda sobivate partneritega Prantsusmaal.
Hea ettevõtja! Kui oled huvitatud Prantsusmaa turust, siis lisainfot saab Prantsusmaa ekspordinõuniku käest, kes aitab ka sektorit analüüsida, turuvõimalusi ning kontakte leida:
Steve Cesse
Ekspordinõunik (Prantsusmaa)E-post: steve.cesse@eis.ee
Mobiil: +33 (0)7 65269402
Keeled: prantsuse keel, inglise keel