Vaata peasisu

Tallinnas toimunud konverents Japan Innovation Day 2025: Deep Tech Solution viis kokku Eesti ja Jaapani süvatehnoloogiaettevõtted

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
22. mai 2025
6 min

Kolmapäeval, 21. mail toimus Tallinnas innovatsiooni- ja ärikonverents Japan Innovation Day 2025: Deep Tech Solution, mille eesmärk oli tugevdada Eesti ja Jaapani vahelist koostööd kiiresti arenevas süvatehnoloogia valdkonnas. Üritus tõi Tallinnasse kokku Eesti ja Jaapani tehnoloogiaettevõtted (Mitsubishi, Dentsu Soken, Toyota ja Hitachi), valitsusasutused ja äridiplomaatia võtmeisikud, et arutada järgmise põlvkonna tehnoloogiate (nt tehisintellekt, rohetehnoloogiad, robootika) arenguid, koostöövõimalusi ning jagada Jaapani turule sisenemise kogemusi.

Päeva avasid tervitustega välisministeeriumi äridiplomaatia osakonna peadirektor Priit Kallakas, Jaapani suursaadik Eestis Koichiro Nakamura, EISi Aasia regiooni juht Marek Roostar, EISi Jaapani ekspordinõunik Tsubasa Yoshito ning Intralinki asepresident Alex Gover. Ettekannetega esinesid teiste seas ka Startup Estonia juht Vaido Mikheim ning Intralinki rahvusvaheline ärijuht James Francis.

Konverentsi avasõnad öelnud Välisministeeriumi majandusdiplomaatia osakonna peadirektor Priit Kallakase sõnul on Eesti valinud välja 20 prioriteetriiki, millele keskendutakse ja Jaapan on üks neist. „Eesti on täna liigselt keskendunud meie lähedastele turgudele eksportimisega ja kui meie lähedal midagi juhtub, siis mõjutab see kohe ka meid. Seega on äärmiselt oluline meie sihtturge mitmekesistada ja see on Välisministeeriumi ja Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse ülesanne,“ märkis Kallakas. „Päris äri tehakse inimeste ja ettevõtete vahel, riik saab ainult aidata neid omavahel kokku viia,“ lisas ta.

Välisministeeriumi majandusdiplomaatia osakonna peadirektor Priit Kallakas. (foto: Rene Suurkaev)

Jaapani suursaadik Koichiro Nakamura sõnul on konverents väga hea võimalus Jaapani ja Eesti ettevõtete vaheliseks kontaktide loomiseks ja ärilisteks kohtumisteks, kuid pelgalt sellest jääb väheks. „Tegelikkus on see, et maailma majanduse raskuskese liigub üha enam Aasia ja Vaikse ookeani piirkonda ja midagi ei juhtu, kui siin Eestis paigal olla ja oodata. Jaapanis toimuvad rahvusvahelised messid peaaegu iga kuu. Me loodame, et Eesti ettevõtted võtavad julgelt osa Jaapani  äridelegatsioonidest, mida korraldavad Välisministeerium ja Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus, võtavad osa Jaapani ärisündmustest, kohtuvad meie inimestega, külastavad meie riiki ja süvendavad suhteid Jaapani ettevõtetega,“ ütles suursaadik Eesti ettevõtjatele. „Palun külastage Jaapanit,“ lisas ta.

Jaapani suursaadik Eestis Koichiro Nakamura. (foto: Rene Suurkaev)

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) Aasia regiooni juhi Marek Roostari sõnul seisnes ürituse tegelik tähtsus ärilises pooles. „Konverentsist võttis osa Jaapanist pärit ostudelegatsioon, kuhu kuulusid sellised ettevõtted nagu Mitsubishi, Dentsu Soken, Toyota ja Hitachi. Samuti olid tugevalt esindatud Eesti tehnoloogiaettevõtted, kes tegid oma esitlused. Me juba teame, et mitmed Jaapani ja Eesti ettevõtted on alustanud järelkohtumisi,“ märkis Roostar.

Aasia turgudele keskenduva rahvusvaheline ärinõustamisettevõtte Intralinki ärijuht James Francise sõnul seisab Jaapan täna silmitsi nelja suure väljakutsega – dekarboniseerimine, demograafilised muutused, kaitsevaldkond ja digitaliseerimine. „Just nendes valdkondades otsitakse aktiivselt koostööd Euroopa, sealhulgas Eesti ettevõtetega – eriti rohetehnoloogias ja kaitsetööstuses,“ märkis Francis. Tal oli ka soovitusi Eesti ettevõtetele, kes soovivad Jaapanis äri ajada.

„Jaapani turule ei saa siseneda poole südamega – see on detailitäpne ja ainulaadne keskkond, kus edu saavutab vaid see, kes on valmis pühenduma. Liiga sageli tehakse alguses vigu: ei tehta piisavat eeltööd, räägitakse valede inimestega, lubadused ei pea või demo ei tööta ootuspäraselt. Ja seda ei unustata. Pealegi – uudised Eesti uuest kuumast startupist Jaapanisse sageli ei jõua – sa pead ise kohale minema ja oma kohalolekuga usaldust looma.“

Foto: Rene Suurkaev

Sama kinnitas ka Jaapani Väliskaubanduse Organisatsiooni (JETRO) kaubandus- ja investeerimisnõunik Nina Lubbe. „Täna otsitakse Jaapanis aktiivselt koostöövõimalusi eelkõige tervisetehnoloogia, tehisintellekti, mobiilsuse, põllumajandustehnoloogia ja nutikate linnade valdkonnas. Kui Euroopa ettevõte soovib siseneda Jaapani turule, on esimene ja kõige olulisem samm usaldusväärse kohaliku partneri leidmine – ja see ei ole sugugi lihtne. Selleks, et midagi juhtuks, peab ettevõte ise Jaapanis kohal olema,“ sõnas Lubbe.

Oma kogemusi Jaapani turule sisenemisest jagas pikalt Jaapanis tegutsev Eesti ettevõtja Raul Allikivi ning koostöövõimalusi tutvustas Dentsu Sokeni juhtivtöötaja Chie Ito.

„Jaapanisse sisenemisel soovitan esiteks kasutada ära Eesti mainet kui IT- ja startup-riiki – jaapanlased tunnevad seda ja see annab tugeva eelise. Teiseks – ära karda eristuda ja esile tõusta, sest just erinevus võib olla sinu tugevus. Kolmandaks – partneri valikul ära vaata ainult ettevõtte suurust. Sageli on just väiksemad firmad rohkem valmis sinuga koos midagi uut looma. Samuti tuleb vältida ‘proof of concept’ lõksu – innovatsiooniprojekt ja pärisäri ei ole alati üks ja sama. Väga oluline on ka mõista kultuurierinevusi: viisakas nõustumine ei tähenda alati tegelikku heakskiitu, seega tasub alati üle küsida ja selgitusi otsida,“ loetles GIG-A Co. Ltd, asutaja ja tegevjuht Raul Allikivi soovitusi kaasmaalastele. „Ja lõpuks – Jaapanis edu saavutamine ei ole sprint, vaid maraton. Tuleb kohale minna, suhteid luua ja korduvalt tagasi pöörduda,“ lisas Allikivi.

Foto: Rene Suurkaev

„Jaapanis edu saavutamiseks tasub järgida kolme põhiprintsiipi: esiteks peab sul olema kõrge kvaliteediga toode või teenus, teiseks tuleb luua vastastikune usaldus – kizuna – ning kolmandaks peab sul olema selge ja pikaajaline visioon. Samuti tuleb arvestada, et jaapanlased ei ütle kunagi otse ei, mistõttu on väga oluline leida need partnerid või kontaktid, kes räägivad sinuga ausalt. Ja viimasena – osale kogukondades, mis on nähtavad ja toimivad. Just seal sünnivad usaldus ja uued võimalused,“ märkis Dentsu Soken-i juhtivtöötaja Chie Ito.

Erilise tähelepanu all olid konverentsil ka praktilised kogemused ja ettevõtluslood. Eesti iduettevõtted – teiste seas Auve Tech, Artec Design, UP Catalyst, 5.0Robotics, Cleveron, Stargate Hydrogen, INSEVO, MindChip  ja äio tech – esitlesid oma lahendusi ja otsisid võimalusi koostööks Jaapani partneritega. Esmakordselt osalesid ettekandega ka Jaapani ettevõtted, nende seas TOPPAN Digital Inc.

Foto: Rene Suurkaev

„Japan Innovation Day 2025 kinnitas taas, et Eesti süvatehnoloogia ökosüsteemil on suur potentsiaal rahvusvaheliseks koostööks ning Jaapan on selles valdkonnas strateegiline ja väärtuslik partner,“ märkis EISi Jaapani ekspordinõunik Tsubasa Yoshito.

Innovatsiooni- ja ärikonverentsi Japan Innovation Day 2025 korraldasid Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus (EIS), Välisministeerium, Aasia turgudele keskenduv rahvusvaheline ärinõustamisettevõte Intralink ja Jaapani Väliskaubanduse Organisatsioon (JETRO).

Konverentsi rahastati EL-i taasterahastu „NextGenerationEU“ vahenditest.

Artikli fotol EISi Jaapani ekspordinõunik Tsubasa Yoshito. (foto: Rene Suurkaev)

Jaga postitust

Tagasi üles