Toiduettevõtetele suunatud AÜE ekspordiprogramm tuleb taas
Jaanuaris alustab juba teine grupp Eesti toiduettevõtteid EASi ekspordiprogrammis “Süsteemne eksport Araabia Ühendemiraatidesse” osalemist, et õppida paremini tundma selle ahvatleva sihtturu pakutavaid võimalusi ning ärikultuuri nüansse. Registreerimine programmiga liitumiseks jääb avatuks kuni 7. jaanuarini.
Eelmisel aastal määratles EAS koostöös ettevõtjatega Eesti jaoks tähelepanuväärsemad eksporditurud ning üks neist ongi Araabia Ühendemiraadid. Kõrberiigina impordib AÜE aastas enam kui 16 miljardi dollari väärtuses toiduaineid. Eesti panus moodustab sellest hetkel vaid 140 tuhat dollarit, kuid näiteks Rootsi toiduainetööstuse ekspordimaht AÜE suunal ulatub üle 23 miljoni dollari aastas.
EASi Dubai esindaja Ege Devoni tasub AÜEd vaadelda kui väravat teistesse Lähis-Ida riikidesse ja Põhja-Aafrikasse. “Näiteks Saudi-Araabia ja Omaan avavad üha enam oma majandust välismaailmale ning pakuvad väga ahvatlevaid ärivõimalusi, sest sealsed turud on veel küllastumata,” märgib Devon.
Araabia Ühendemiraatide tähtsus ekspordikeskusena kasvab järgmisel aastal veelgi, kui Dubais toimub Expo 2021 maailmanäitus. “Seda kõike arvestades oleme loonud toiduettevõtetele eraldi programmi, mis loob seminaride ja nõustamiste kaudu süsteemse raamistiku AÜE turule sisenemiseks või seal laienemiseks,” sõnab EASi rahvusvahelise müügi teenusejuht Tiina Truuväärt.
Ärivisiidiga kulmineeruva programmi eesmärk on anda Eesti toiduettevõtetele süsteemsed teadmised AÜE turu kohta ning luua vundament edu saavutamiseks. Programmi eduka läbimise tulemusena tunnevad osalejad sealse toidu- ja joogituru ülesehitust ja ostutsüklit, teavad oma kliendisegmenti, konkurentsiolukorda ja turu nõudeid. Samuti saavad osalejad ülevaate tolliprotseduuridest, vajalikest sertifikaatidest ja litsentsidest ning ärikultuuri nüanssidest. “Programmi läbinud toiduettevõtja omab adekvaatset pilti AÜE turust oma tootekategooria lõikes ja teab detailis kuidas AÜE turule siseneda,” selgitab Truuväärt.
Esimene grupp toiduettevõtjaid läbis AÜE ekspordiprogrammi ettevalmistava osa selle aasta alguses, kahjuks tuli ärivisiidile koroonakriis vahele, mille tõttu lükkusid kohtumised AÜE klientidega 2021 aasta peale. Funktsionaalseid joogisegusid ja batoone valmistava Indevex OÜ tegevjuhi Piret Roosi sõnul jäi nende ettevõte ekspordiprogrammiga väga rahule. “Väga meeldis see, et konsultandiks oli pikalt toidusektoris töötanud inimene, kellelt saime väga praktilisi kogemusi. Olime Lähis-Ida ja Põhja-Aafrika suunal ka varem iseseisvalt tegutsenud, kuid nii globaalse kui regionaalse kogemusega inimese praktiline nõu oli hindamatu väärtusega,” räägib Piret. Hetkel on Indevexi plaanid AÜE suunal ooterežiimil seoses koroonapandeemiaga, kuid 2021. aasta kevadel on kavas alustada süsteemse ekspordiga AÜEsse
Samuti aasta alguses AÜE ekspordiprogrammis osalenud Haage Vesi ekspordijuht Xenia Joost hindas turu eelnõustamise selgust ja arusaadavust. “Sain aimu teistest sarnastest toodetest ja brändidest AÜE turul ning seeläbi suudan paremini positsioneerida ka Haage brändi,” selgitab Xenia. “Koroonaviiruse tõttu lükkus meie kontaktreis järgmise aasta kevadesse, seega ootame pikisilmi võimalust oma toote esitlemiseks kohapealsetele partneritele – siis saame ka testida programmis omandatud teadmiste paikapidavust.” Haage Vesi jaoks on AÜE turg täiesti uus ning EASi ekspordiprogrammist on palju kasu turgude kohta info kogumiseks. “Kui turg osutub meie brändile sobivaks, saame EASi toel turule kiiremini ja soodsamalt siseneda,” lisab Xenia.
Teise gruppi kandideerimine jääb avatuks kuni 7. jaanuarini, kuid osaleda saab vaid 8 toidu- ja joogisektori ettevõtet. Programmi tutvustava infotunni ülekanne toimus 3. detsembril ja on järelvaadatav SIIT.
AÜE ekspordiprogrammi kohta saab lähemalt lugeda tutvustuslehel veebis ning kõikide teenuste kohta, mida EAS pakub Araabia Ühendemiraatides EASi veebilehel.