Ühised sõnumid aitavad kaugetel turgudel silma paista
Ja käes see ongi. Uus aasta, uus kümnend, uus algus. Kui aastanumbri vahetumine on mõnevõrra harjumuspärane nähtus, siis uue aastakümne lävel seismine annab põhjuse pikemate plaanide ning jõulisemate otsuste tegemiseks. Tänaseks oleme aastale 2050 lähemal kui aastale 1990. See on hetk, mil mõelda, kus me seisime 30 aastat tagasi, kuhu oleme tänaseks jõudnud ning milliseks võiks meie riigi ja ettevõtluse jaoks kujuneda aastaks 2050, mis ei olegi enam nii ulmeliselt kauge tulevik.
Kaugus ei ole kindlasti vaid ajalises mõõtmes suhteline mõiste, vaid ilmselgelt ka geograafilises mõttes. Seni tundmatute ja keerulistena tundunud välisturud nihkuvad meile ülekantud tähenduses üha lähemale, osaliselt tänu infotehnoloogia arengutele, kuid samuti ka meie mõtteviisi avardumise tõttu. Eesti ettevõtjad suudavad konkureerida üha suurematel ning eksootilisematel turgudel kui võrdne võrdsete seas.
EASi Araabia Ühendemiraatide ekspordinõunik Jukka Hahlanterä (seljaga) ja EASi ekspordinõunike juht Sven Aulik külalisi vastu võtmas EASi Dubai kontori avamisel 2019. a veebruaris
Mõtteviisi avardumist ning uut algust sümboliseerib ka uue sihtturu kasvuprogrammi käivitumine EASis – seekord on fookuses Araabia Ühendemiraadid ning Lähis-Ida piirkond laiemalt. Eesti ettevõtetel on küll ette näidata juba mitmeid edulugusid sealses regioonis, kuid läbimõeldud ja ühistegevusele keskendunud programmi ei ole siiani veel ellu viidud.
Uue kasvupiirkonnana Araabia Ühendemiraatidele keskendumine on igati loomulik, arvestades tänavu seal toimuvat maailmanäitust Dubai Expo 2020. Võrreldes varasemate suurnäitustega on korralduslikult muutunud nii mõndagi. Olulise muudatusena on seekordsel Expol rohkem fookust äriarendusel, kogukonnaprojektidel ning keskkonnasäästlikkusel. Ettevõtjate suurema huvi tõttu on muutunud ka Eesti osaluse korraldus Expol ̶ kui seni vedas Eesti osalemist maailmanäitusel riik, siis sel korral on korralduslik juhtimine ettevõtetest koosneva konsortsiumi kätes. Aasta algas suurepärase uudisega, et ettevõtjatepoolne Expol osalemise rahaline panus on kenasti koos.
Ettevõtjate tagasiside kohaselt aitavad kasvuprogrammid koguda väärtuslikku eelinfot võimaliku uue ekspordituru kohta, samuti hinnatakse kõrgelt ekspertide tähelepanekuid ja nõuandeid ning loomulikult otsekontaktide vahendamist sihtturul. EASi võimekus tuua kauged ja võõrad turule Eesti ettevõtjatele lähemale on parem kui kunagi varem, nagu näitavad teiste kasvuprogrammide edulood. Alanud Expo-aastal on seepärast ootused Araabia Ühendemiraatide kasvuprogrammi osas kõrgemad, kuid selge on see, et ilma ettevalmistuseta ei ole edu saavutamine uuel turul kuidagi võimalik.
Läbilöögiks siiski ei piisa entsüklopeedilistest teadmistest kohaliku ärikultuuri kohta ega isegi suurepärasest tootest või teenusest, kui seda ei osata õigesti müüa. Branding on oskus haaravalt jutustada oma lugu – eriti tähtis on see sedavõrd hiiglasliku auditooriumi ees, kus tähelepanu eest on võitlemas kümned tuhanded ettevõtted üle kogu maailma.
Kahtlemata aitab eristumine saavutada tõsist konkurentsieelist turunduses, kuid Eesti ettevõtjatega ühes võtmes samade ja selgete sõnumite esitamine aitab meil meelde jääda ja tähelepanu pälvida. Eestil on jutustada hiilgav lugu innovatsioonist, säästlikust mõtteviisist ning kõrgest tööeetikast. EAS ja Expo meeskond aitavadki ühiselt sõnumites kokku leppida. 18. veebruaril räägib e-Eesti esitluskeskus meie ettevõtetele, kuidas rääkida e-Estonia lugu, sest erinevate lugude lihvimisega võiks alustada juba täna.
Tanel Rebane
Ettevõtluse keskuse direktor