Vaata peasisu

Nõudlus rallib: aasta lõpuni toodangu läbi müünud Raiku uus tehas aitab kasvava müügiga sammu pidada

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
30. juuni 2025
7 min

RAIKU, Eesti iduettevõte, mis on välja töötanud uuendusliku pakenditäitematerjali – puidust vedrud ja sellest valmistatud kangad, matid – on äratanud suurt huvi maailma luksusbrändide hulgas. 2025. aasta lõpuni on ettevõtte toodang läbi müüdud. Nõudlusega sammu pidamiseks on kerkimas ettevõte uus tehas luksusbrändide mekasse Prantsusmaale.

„Otsus rajada järgmine tootmine Prantsusmaale on sisuliselt 2-3 aasta töö ja tagasiside tulemus antud turul,“ rääkis ettevõtte RAIKU juht ja kaasasutaja Karl Pärtel. Riik on üks suurimaid ja olulisemaid luksusbrändide turge maailmas, mistõttu on see ettevõtte jaoks strateegiline asukoht.

Kuna ettevõtte ambitsioonid on rahvusvahelised, siis seda enam rõõmustab Pärtelit, et Prantsuse turg ootab neid. „Oleme saanud peaauhindu Pariisi messidel ja üritustel, loonud sadu kontakte ettevõtete, aga ka riigiga. Tagasiside on olnud positiivne – nii erasektor kui ka riik ootavad meid ja tahavad toetada näiteks (tehase – toim.) asukoha leidmisega, riigipoolsete toetuste, toormaterjali ning lõppklientidega,“ selgitas ta. See teeb ettevõtte jaoks laienemise oluliselt lihtsamaks.

Uues tehases algab tootmine 2026. aastal

Täna on RAIKU-l tootmine Tallinnas. Prantsusmaa tehase asukoha valik ning eeltöö hetkel käib ja jääb sellesse aastasse. Pärteli sõnul soovitakse järgmisel või äärmisel juhul ülejärgmisel aastal seal  tootmisega alustada.

„Meie tootmistehnoloogia on väga unikaalne. Me ei pea looma ühte suurt tehast ning tootmisliini, sest tegemist on suhteliselt väikeste ja modulaarsete tootmisseadmetega. Sisuliselt võib need ükskõik millisesse ruumi üles seada ka Pariisis, kui vaja, mis teeb meie laienemise paindlikuks ja kuluefektiivseks,“ sõnas Pärtel.

Uue tootmise avamine Prantsusmaal annab ettevõttele olulise logistilise eelise. „See võimaldab meil teenindada Prantsuse ja teisi Euroopa turge kiiremini, vähendades samal ajal transpordi jalajälge ning kulu,“ selgitas Pärtel. „Nähtavusel on samuti oluline roll, sest prantslaste jaoks on oluline kui ettevõttel on “Made in France” staatus.“ Ka tähendab uus tehas kohalike lisandumist meeskonda, kes toimetavad igapäevaselt turul ja on partneritele lähedal, sest isiklikud suhted ja otsekontakt on prantslaste jaoks olulised.

Tootmismaht püüab suurele nõudlusele järele jõuda

RAIKU pakendimaterjalid on jõudnud hetkel enam kui 15-sse Euroopa riiki. Ettevõtte põhiturud on hetkel Eesti kõrval teised Baltimaad, Saksamaa, Itaalia ja Prantsusmaa. Märkimisväärne huvi on ka Põhjamaades, kus hinnatakse jätkusuutlikkust ja kus on tugev looduskosmeetika sektor.

„Lisaks käib suhtlus ka väljapool Euroopat, kuid antud hetkel oleme sisuliselt aasta lõpuni toodangu välja müünud,“ kinnitas Pärtel, mistõttu keskendutakse põhiturgudele, sest tootmismaht peab kiirelt järele jõudma enne uutele turgudele sisenemist. Ettevõte plaanib ilmselt aasta lõpus või uue alguses selleks ka lisakapitali kaasata, et turge teenindada ning tegevusi laiendada.

„Me ei näe otseseid piiranguid tulevikus turgude osas, kuna pakendeid on igas sektoris ja igas riigis vaja,“ selgitas Pärtel. Eesmärk on kasvada rahvusvaheliseks ettevõtteks ja ka teistesse maailma piirkondadesse laieneda. Pakendisektor ja selle probleem on globaalne, rõhutas Pärtel.

Kiirendi avas ukse luksusbrändide maailma

RAIKU puiduvedrude vastu on huvi tundnud nii maailma nimekad kosmeetika- ja moefirmad kui keraamika- ja veinitootjad. Hiljutisel Vivatechi messil Prantsusmaal, kus RAIKU koos teiste Eesti ettevõtetega EIS´i abil osales ning ka „Tech for Change“ tunnustuse sai, huvitusid ettevõtte tegemistest rahvusvaheliste brändide nagu Hermes, Moët Hennessy, L´Oreal ja Balenciaga esindajad. „Huvi oli tõesti suur ning suurte brändide delegatsioonid valisid meie stendi üheks oma meelispeatuspaigaks,“ mainis Pärtel.  

Kokkupuude luksusbrändidega on ettevõttel varasemast olemas. Nimelt on nad lõpetamas hetkel osalemist LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) ärikiirendis. Maailma suurima luksusgrupiga koostöö on kasvatanud usaldust brändi vastu, toonud nähtavust ning seeläbi avanud ka maailmakuulsate ettevõtete uksi, kellega muidu jutule saamine võib võtta aastaid.

„Oluline eesmärk ongi lüüa lukku koostööd LVMH brändidega, keda on kokku üle 75 ettevõtte. Kiiret äritegemist ei tasu loota kuna tegemist on väga suurte ettevõtetega ning arutelud, testimised ja koostöö alustamine võib vabalt üle aasta või kauemgi võtta. Praegusel hetkel on mitme brändiga protsess käimas ning kõige esimene koostöö peaks sündima sügisel. Seni me ei saa nimesid avaldada – hoiame põnevust,“ sõnas Pärtel.

Kiirendi on andnud ettevõttele väga hea teadmuse, mida maailma kuulsaimad luksusbrändid otsivad, kuidas töötavad, valivad uusi lahendusi ning hindavad kvaliteeti. „Oleme mõistnud, et esmaseks kriteeriumiks on just unikaalne ja luksuslik disain, mis eristab meid pakendilahenduste turul. Samas on ka jätkusuutlikkus muutumas järjest olulisemaks, eriti arvestades Euroopa Liidu rangemaid pakendisaaste vähendamise norme ning lõpptarbijate survet,“ jagas Pärtel.

TSITAAT
„Lisaks käib suhtlus ka väljapool Euroopat, kuid antud hetkel oleme sisuliselt aasta lõpuni toodangu välja müünud.“
Karl Pärtel, RAIKU tegevjuht ja kaasasutaja

TASUB TEADA

  • RAIKU on välja arendanud uuendusliku pakenditäitematerjali – puidust vedrud, kangad ja matid. Tegemist on pealtnäha lihtsa tootega, kuid keerukus peitub selle tööstuslikus tootmises. Ettevõttel on lai patendiportfoolio toodetest seadmeteni.
  • Toote võlu seisneb selle väga suures ressursiefektiivsuses – toormaterjalile suudetakse anda 15-20 korda mahtu juurde, pole vaja ühtegi kemikaali ning väga vähe vett ja energiat. Materjal on täielikult komposteeruv ja pakub alternatiivi traditsioonilisele plastikule, paberile, papile ja teistele ühekordsetele materjalidele.
  • RAIKU on üks 30 ettevõttest, mis valiti rohkem kui 1500 kandidaadi seast osalema Louis Vuittoni ärikiirendi programmis 2024-2025. 1987. aastal loodud LVMH grupp hõlmab nüüdseks üle 75 brändi, millest igaüks on tuntud kvaliteetsete ja luksuslike toodete poolest, sealhulgas nt Louis Vuitton, Christian Dior ja Moët & Chandon. LVMH on maailma kõige väärtuslikum luksusbränd, mille aastane käive on 85 miljardit eurot.
  • Milaano pakendimessil kuulus Raiku 300+ messil osalenud ettevõtte seas top 10-ne kõige enam külastatud stendi hulka – see tõi ettevõttele üle 500 potentsiaalse kliendi. Lisaks võits ettevõte Avant-Garde peaauhinna innovaatiliste materjalide kategoorias. „Messid võivad väga head platvormid olla rahvusvaheliste klientide leidmiseks kui sinu toode on huvitav,“ sõnas Karl Pärtel.
  • 2023. aastal kaasas Raiku Euroopa Innovatsiooninõukogult (EIC) 5,6 miljoni euro suuruse granditoetuse ja omakapitaliinvesteeringu.

PROBLEEM
Pakendiäri tänane seis:

  • Pakendisektor on väärt 1,5 triljonit eurot. Praegu sorteerib oma prügi vaid ca 30% eurooplastest. Ettevõtte lähenemine on, et kui inimesed ei saa pakendite käitlemisega hakkama, siis peab looma lahendusi, millega loodus saab ise hakkama.
  • 100 protsenti komposteeruv materjal on väga vajalik, et lahendada pakendisektori oluline probleem – igal aastal tekib ainuüksi Euroopas kümnetes miljonites tonnides pakendijäätmeid, mida ei taaskäidelda.
  • Selle mure lahendamisel on Euroopa Liidul väga madalad eesmärgid, näiteks 2030. aastaks on eesmärk taaskäidelda 70 protsenti ehk alla kolmveerandi pakendimaterjale (praegu on see näitaja 63 protsenti).See tähendab, et pakendisaastet aktsepteeritakse ka järgnevatel kümnenditel.
  • RAIKU meelest on probleemiks nii madal taaskäitlus kui ka komposiitmaterjalid, kus kasutatakse kümneid kemikaale, sh nii ühekordsed plastid kui ka paber ja papp. Paberi tootmine nõuab tohutult ressursse, kuid paraku on see peamine pakkematerjal – umbes 50 protsenti turust. Puidust vedrude loomiseks antakse toormaterjalile 15-20 korda mahtu juurde ühegi kemikaalita ning väga vähe vett ja energiat kasutades.
  • Üle 80% tarbijatest tahavad näha keskkonnasõbralikku pakkematerjali, mistõttu ettevõtted otsivad uusi materjale.

Allikas: RAIKU

Loe ka: Soovid laieneda Prantsusmaa turule? EISi ekspordinõunik Steve Cesse jagab nõuandeid

Hea ettevõtja! Kui oled huvitatud Prantsusmaa turust, siis lisainfot saab Prantsusmaa ekspordinõuniku käest, kes aitab ka sektorit analüüsida, turuvõimalusi ning kontakte leida:

Steve Cesse
Ekspordinõunik (Prantsusmaa)

E-​​post: steve.​cesse@​eis.​ee
Mobiil: +33 (0)7 65269402
Keeled: prantsuse keel, inglise keel

Jaga postitust

Tagasi üles