Rõivatootja: püsima jäävad need ettevõtted, kellel on jätkusuutlikud lahendused juba enne turul toimuvaid muutusi olemas
Ratta- ja suusariideid tootva ettevõte Moomoo asutaja ning jalgrattasportlase Allan Orase sõnul tundus veel paar aastat tagasi, et Eesti tarbija ei ole ringmajanduse mudeliks valmis. Nüüd aga tundub, et inimeste mõttemaailm hakkab vaikselt muutuma ning otsitakse aina enam jätkusuutlikumaid lahendusi.
Moomoo ühendab tipptasemel funktsionaalsed kangad, käsitööoskused ja Eesti disaini, et luua kvaliteetseid ratta- ja suusariideid. Viimased aasta aega on ettevõtte fookuses olnud tugevalt ringmajandus ja keskkonnahoid. „Me teadsime, et keskkonnateadlik tootmine tähendab kiudude taaskasutamist, jäätmete sorteerimist ja lõigete efektiivset paigutust kangale. Tegime neid tegevusi nii hästi, kui suutsime. Meil oli siht silme ees, kuid meie tegevused ei olnud piisavalt teadlikud ega seotud konkreetsete eesmärkidega,” rääkis moomoo tootmisjuht Kairi Palm.
Ratta- ja suusaspordis on kukkumised ja riiete rebenemine üsna tavapärane. Sageli satuvad praktiliselt kandmata riided väikeste aukude tõttu prügikasti. Moomoo tootmisjuht märkis, et neid rõivaid on võimalik vähese vaeva ja kuluga uueväärseks muuta. „Kuna meie riided koosnevad mitmest komponendist, on nende eraldamine ja ümbertöötlemine üsna keeruline ning aeganõudev. Seetõttu usume, et parandusteenus ja järelturg on äärmiselt olulised,” selgitas Palm.
Sel sügisel õnnestus aga Eesti ja Soome koondiste rattariideid tootval moomool kaasa lüüa esmakordselt toimunud EASi ja KredExi ühendasutuse ringdisaini meistriklassis. Programmis suunatigi oma fookus spordiriiete parandusteenuse ja järelturule arendamisele. „Tegelikult oli meil juba enne meistriklassiga liitumist parandusteenus olemas – kodulehel oli info selle kohta olemas ning need, kes sellest teadsid, võtsid meiega ka ühendust. Kliendiküsitlusest selgus aga, et enamus polnud teenusest siiski kuulnud,” tõdes ettevõtte asutaja ja endine tipprattur Allan Oras. Meistriklassis õpitud kinnitas ettevõtte jaoks, et parandusteenus on võimalik oma konkurentsieeliseks pöörata.
Kvaliteetsed riided uuele ringile
Järgmisel aastal plaanitakse avada ka moomoo järelturg rattasõidu- ja suusariietele. „Paljudel inimestel on spordiriiete garderoob aastate jooksul paisunud väga suureks. Kasutuskõlblikud ratta- või suusavarustused jäävad seisma, sest nendega ei osata midagi peale hakata. Aitame seisma jäänud toodetele uued omanikud leida,” rääkis Oras ettevõtte tulevikuplaanidest. Ta selgitas, et moomoost saab vahendaja, kes võtab kasutatud riided vastu, hindab nende seisukorda, teeb vajadusel parandusi ning müüb need uuest tootest odavamalt edasi.
Moomoo tiim näeb uusi lahendusi lisaväärtusena, mis aitavad kasvatada nende brändi, kogukonda ning klientide teadlikkust. Ühtlasi aitab see noorematel või alles alustavatel sportlastel soetada taskukohase hinnaga kvaliteetseid spordiriideid. „Usume, et ringmajandus on seotud sotsiaalse teadlikkuse kasvatamisega. Meie eesmärk on juhtida klientide tähelepanu mitte ainult sportimisele või rattasõidule, vaid ka keskkonnale ja igaühe individuaalsele jalajäljele,” ütles moomoo tootmisjuht.
Kümne aasta eest suusa- ja rattabrändi moomoo rajanud Allan Oras märkis, et ehkki hind on jätkuvalt üks peamine ostuharjumusi kujundav kriteerium, on üha enam inimesi valmis kvaliteetsema ja keskkonnahoidlikuma toote või teenuse eest rohkem maksma. „Ringdisaini meistriklassis kohtusime tekstiilijäätmetest valmistatud korduskasutatavaid pakendeid tootva ettevõttega KIUD Packaging, kelle lahenduse võtsime ka oma poes kasutusele. Iga kolmas meie tellimus lähebki täna välja KIUD pakendiga ning on näha, et inimesed valivad keskkonnahoidlikumaid lahendusi küll, kui need on kättesaadavaks tehtud,“ tõi Oras näite.
Investeering tulevikku
„Meie peamine eksporditurg on Skandinaavia, kus juba praegu eelistatakse keskkonnasõbralikke ettevõtteid. Seal ei piisa enam lihtsalt rohelistest lubadustest, vaid tuleb põhjendada, mida on tehtud jalajälje vähendamiseks või milliseid lisateenuseid pakutakse, et pikendada toote eluiga,” rääkis Oras. Seetõttu usub ta, et ka Eestis on mõne aasta pärast ringmajanduse lahendustel suur konkurentsieelis, eriti kui seda on juba pikemalt praktiseeritud ja suudetakse ka oma tegevusi tõestada või sertifitseerida. „Isegi kui see alguses tundub kulukas, usume, et mõne aasta pärast tuleb see ettevõttele kindlasti kasuks ja on pigem investeering tulevikku,” rõhutas ta.
Samuti näevad nad, et ettevõtted, kes ei pööra ikka veel tähelepanu ringmajanduse printsiipidele, jäävad lihtsalt uutele regulatsioonidele ja konkurentsile alla. „Turule jäävad püsima need ettevõtted, kellel on lahendused juba enne muutusi olemas. Koostööpartnereid ei leita nipsust üleöö, vaid see on pikaajaline protsess, millele kulub aega ja ressurssi. Maailm liigub jätkusuutlikumate ärimudelite poole ning sellega tuleb kaasas käia,” tõdes Kairi Palm.
Kandideerimine Ringdisaini meistriklassi on avatud kuni 8. mai 2024. Kandideeri SIIN!