Ettevõtte arenguprogramm
Toetame ambitsioonikaid kasvuplaane
Ettevõtte arenguprogramm toetab ettevõtte pikaajalise läbimõeldud strateegilise arenguplaani elluviimist ja rahvusvahelise konkurentsivõime suurendamist.
Enne taotluse esitamist tuleb läbida kohustuslik eelnõustamine.
Kõik ettevõtte arenguprogrammis osalevad ettevõtted saavad sihtasutuse poolt personaalse kliendihalduri, kes viib läbi eelnõustamise, abistab arenguplaani koostamisel, toetab arenguplaani tegevuste elluviimisel ja tegevuste järgselt tulemuste mõõtmisel.
Personaalne kliendihaldur on ettevõttele kontaktpunktiks kõikide sihtasutuse teenuste ja toetuste puhul ning aitab leida sobivad lahendused potentsiaali realiseerimiseks.
Kelle jaoks on toetus mõeldud?
- Toetust saavad taotleda Eesti äriregistrisse kantud äriühingud
- Ettevõte, mis on tegutsenud vähemalt 2 aastat ja kus töötab vähemalt 8 täistööajaga inimest
- Ettevõtte viimase majandusaasta ekspordi müügikäive on vähemalt 50 000 eurot või on kogu müügikäive viimase 2 majandusaasta jooksul kasvanud keskmisel 5% või enam aastas
- Ettevõtte omanikel ja juhtkonnal on selge ambitsioon ja potentsiaal rahvusvaheliselt kasvada ja tuua turule uusi või oluliselt täiendatud tooteid ja/või teenuseid
- Planeeritav arenguplaan peab panustama vähemalt ühe kolmikpöörde suuna (innovatsioon, digitaliseerimine, kestlik areng) arendamisse
- Ettevõtte tegevus ja/või planeeritav arendus peab olema suunatud vähemalt ühe „Teadus- ja arendustegevuse, innovatsiooni ning ettevõtluse arengukava 2021-2035“ ehk TAIE fookusvaldkonna arendusse
- Arenguplaan peab panustama Eesti 2035 aluspõhimõtete hoidmisse ja sihtide saavutamisse
Mis minu ettevõttes muutub?
Uus rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline ärimudel
keskkonna- ja kliimaeesmärke arvestav
Efektiivsus ja lisandväärtuse kasv
protsessiarenduse ning digitaliseerimise tulemusena
Valmib uus toode või teenus
mis loob kõrgemat lisandväärtust
Eelnõustamine
Ettevõtte ideede ja plaanide programmi sobivuse hindamiseks tuleb kõikidel läbida eelnõustamine.
Olukorra kaardistamine
Ambitsioonikuse ja kasvueelduste väljaselgitamiseks viib ettevõte koos kliendihalduriga läbi ettevõtte hetkeseisu kaardistamise.
Kaardistamise eesmärgiks on saada ülevaade millist strateegilist muudatust soovib ettevõtte läbi viia ja millist tulemust saavutada. Antakse hinnang ettevõtte olulisematele tegevustele, protsessidele ja ressurssidele. Selguvad kitsaskohad, mida on soovituslik arenguprogrammi abil lahendada.
Kaardistamise protsessi lõpus koostab ettevõtja kliendihalduri abiga kirjaliku memo, mis annab ülevaate ettevõtte hetkeolukorrast ja planeeritavatest arenguplaani tegevustest.
Samuti koostab ettevõtja esialgse majandusnäitajate prognoosi kirjeldamaks kasvuambitsiooni.
Etapi lõpuks otsustatakse ühiselt, kas ettevõte on valmis liikuma edasi arenguplaani ettevalmistamise etappi või on ettevõttel asjakohasem läbida eelnevalt mõni võimendav teenus või kasutada mõnda muud toetusmeedet.
Arenguplaani ettevalmistamine
Ettevalmistamise faasis koostab ettevõtja oma soovitud muudatuste tegemiseks vajaliku tervikliku tegevuskava, mis sisaldab:
- muudatuse strateegilist mõõdetavat eesmärki
- üksiktegevuste kirjeldusi koos oodatava tulemusega
- tegevuste rahalist mahtu ja rahastamise allikaid
- tegevuste elluviimise kestvust, tähtaegu ja vastutajaid
- üksiktegevuste seoseid teiste arenguplaani tegevuste ja eesmärgiga
Arenguplaani koostamise ajal võimaldatakse ettevõttel kasutada vajalikke tugiteenuseid ja nõustamist. Kliendihaldur aitab ettevõttel leida talle ajaliselt sobivaid lahendusi põhitegevuse kitsaskohtade või arenguvõimlauste auditeerimiseks. Arenguplaan võib koosneda mitmest järjestikust etapist.
Etapi lõpuks on ettevõtjal valminud pikaajaline strateegiline arenguplaan, mille on kliendihaldur heaks kiitnud ja mille alusel saab esitada taotluse toetuse saamiseks.
Arenguplaani elluviimine
Kliendihalduri poolt heaks kiidetud (allkirjastatud) arenguplaan on aluseks, et esitada taotlusi toetuse saamiseks arenguplaani elluviimiseks.
Ettevõte viib arenguplaani ellu etapiviisiliselt. Igal arenguplaani etapil on eraldiseisvad eesmärgid ja tulemused. Enne uue etapi algust hinnatakse eelmise etapi edukust ja vajadusel arenguplaani korrigeeritakse. Kliendihaldur jälgib arenguplaani elluviimist, vajadusel vahendab ettevõttele lisateenuseid või kontakte ning nõustab arenguplaani muutmisega seotud küsimustes.
Taotluse esitamiseks vajalikud dokumendid:
- Projektiplaani koostamise juhend
- Arenguplaani tegevuskava ja eelarve
- Majandusnäitajate prognoos
- Kontserni liikmete skeem
- Volikirja näidis
Taotlusele tuleb lisada veel:
- Taotlemisele eelneva majandusaasta aruanne või finantsaruanded (kui majandusaasta aruande esitamise tähtaeg on saabunud, peab aruanne olema esitatud äriregistrile)
- Jooksva aasta bilanss ja kasumiaruanne viimase lõppenud kvartali seisuga
- Kontserni konsolideeritud majandusnäitajad (töötajate arv, bilanss ja kasumiaruanne) tuleb esitada, kui ettevõte kuulub kontserni ja kontserni kuulumine ei ole tuvastatav äriregistri andmete põhjal
Tutvu ka projektide hindamisel kasutatava valikumetoodikaga
Toetuse taotlus täidetakse ja esitatakse struktuurifondide e-toetuse keskkonnas:
Videojuhis e-toetuste keskkonnaga tutvumiseks
Olles saanud toetust Euroopa Regionaalarengu Fondist, on kohustus avalikkust toetuse kasutamisest teavitada.
NB! Jälgi, et kasutad õige rahastusperioodi (2021-2027) toetuse logosid.
Teavitamise juhend ja logod
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul oluline:
- toetusraha säästlik kasutamine
- kõikide pakkujate, sh potentsiaalsete, võrdne kohtlemine ehk pakkujatele ühesuguse lähteülesande/pakkumiskutse esitamine
ostmisel olemasoleva konkurentsi kasutamine, konkurentsi edendamine, sh. vajadusel hinnapakkumiste küsimine väljastpoolt Eestit - hinnapakkumiste küsimise ja saamise dokumentatsiooni säilitamine ajaliselt loogilises järjestuses ehk hankimine läbipaistvalt ja tagantjärgi kontrollitavalt
- tehingute tegemine on keelatud tulumaksuseaduse §8 tähenduses seotud isikute vahel
Hinnapakkumiste võtmise nõuded ja juhised NB! Nõudeid on uuendatud ning juhend on muutmisel. Lisame uuendatud juhendi peatselt - 100 000 eurot ja enam maksvate ostude puhul tuleb ostumenetlus viia läbi riigihangete registris
Vaata riigihangete registri kasutusjuhendit (vaata “Juhend toetuse saajale, kes ei ole hankija RHS tähenduses”)
Toetuse saajal on kohustus eristada projektiga seotud kulud teistest kuludest. Projekti kulude eristamist on sõltuvalt ettevõttes kasutusel olevast raamatupidamistarkvarast võimalik korraldada läbi projektile eraldi kulukonto avamise või projekti kulude eristamise, konto koodidele vastavate tunnuste lisamisega (objekt, projekt vms).
Aruandlus
Esita projektiga seonduv aruandlus ja väljamaksetaotlused struktuurifondide e-toetuse keskkonna kaudu.
Jooksvate küsimuste tekkimisel, oleme sulle alati toeks!
Tulemuste hindamine
Tulemuste hindamise etapis viiakse läbi programmi toel saavutatud majandustulemuste hindamine.
Majandustulemusi hinnatakse 2 aasta pärast ettevõtte arenguplaani tegevuste lõppemist. Kuna ettevõtte arenguplaan on ettevõtte individuaalne arendustegevuste kava, hinnatakse ettevõtte müügitulu ja lisandväärtuse kasvu, võrreldes sama tegevusala ettevõtete müügitulu ja lisandväärtuse kasvuga. Kasvu eesmärgid arvutatakse aastase liitkasvumäära alusel.
Tulemuste arvutamisel võetakse baasaastaks arenguplaanile eelnev majandusaasta. Ettevõtte lisandväärtuse ja müügitulu kasvu arvutamine algab arenguplaani kolmandast aastast ja lõpeb kaks aastat pärast arenguplaani tegevuste lõppemist.
Arenguprogrammi etapid
Ettevõtte ideede ja plaanide programmi sobivuse hindamiseks tuleb kõikidel läbida eelnõustamine.
Ambitsioonikuse ja kasvueelduste väljaselgitamiseks viib ettevõte koos kliendihalduriga läbi ettevõtte hetkeseisu kaardistamise.
Kaardistamise eesmärgiks on saada ülevaade millist strateegilist muudatust soovib ettevõtte läbi viia ja millist tulemust saavutada. Antakse hinnang ettevõtte olulisematele tegevustele, protsessidele ja ressurssidele. Selguvad kitsaskohad, mida on soovituslik arenguprogrammi abil lahendada.
Kaardistamise protsessi lõpus koostab ettevõtja kliendihalduri abiga kirjaliku memo, mis annab ülevaate ettevõtte hetkeolukorrast ja planeeritavatest arenguplaani tegevustest.
Samuti koostab ettevõtja esialgse majandusnäitajate prognoosi kirjeldamaks kasvuambitsiooni.
Etapi lõpuks otsustatakse ühiselt, kas ettevõte on valmis liikuma edasi arenguplaani ettevalmistamise etappi või on ettevõttel asjakohasem läbida eelnevalt mõni võimendav teenus või kasutada mõnda muud toetusmeedet.
Ettevalmistamise faasis koostab ettevõtja oma soovitud muudatuste tegemiseks vajaliku tervikliku tegevuskava, mis sisaldab:
- muudatuse strateegilist mõõdetavat eesmärki
- üksiktegevuste kirjeldusi koos oodatava tulemusega
- tegevuste rahalist mahtu ja rahastamise allikaid
- tegevuste elluviimise kestvust, tähtaegu ja vastutajaid
- üksiktegevuste seoseid teiste arenguplaani tegevuste ja eesmärgiga
Arenguplaani koostamise ajal võimaldatakse ettevõttel kasutada vajalikke tugiteenuseid ja nõustamist. Kliendihaldur aitab ettevõttel leida talle ajaliselt sobivaid lahendusi põhitegevuse kitsaskohtade või arenguvõimlauste auditeerimiseks. Arenguplaan võib koosneda mitmest järjestikust etapist.
Etapi lõpuks on ettevõtjal valminud pikaajaline strateegiline arenguplaan, mille on kliendihaldur heaks kiitnud ja mille alusel saab esitada taotluse toetuse saamiseks.
Kliendihalduri poolt heaks kiidetud (allkirjastatud) arenguplaan on aluseks, et esitada taotlusi toetuse saamiseks arenguplaani elluviimiseks.
Ettevõte viib arenguplaani ellu etapiviisiliselt. Igal arenguplaani etapil on eraldiseisvad eesmärgid ja tulemused. Enne uue etapi algust hinnatakse eelmise etapi edukust ja vajadusel arenguplaani korrigeeritakse. Kliendihaldur jälgib arenguplaani elluviimist, vajadusel vahendab ettevõttele lisateenuseid või kontakte ning nõustab arenguplaani muutmisega seotud küsimustes.
Taotluse esitamiseks vajalikud dokumendid:
- Projektiplaani koostamise juhend
- Arenguplaani tegevuskava ja eelarve
- Majandusnäitajate prognoos
- Kontserni liikmete skeem
- Volikirja näidis
Taotlusele tuleb lisada veel:
- Taotlemisele eelneva majandusaasta aruanne või finantsaruanded (kui majandusaasta aruande esitamise tähtaeg on saabunud, peab aruanne olema esitatud äriregistrile)
- Jooksva aasta bilanss ja kasumiaruanne viimase lõppenud kvartali seisuga
- Kontserni konsolideeritud majandusnäitajad (töötajate arv, bilanss ja kasumiaruanne) tuleb esitada, kui ettevõte kuulub kontserni ja kontserni kuulumine ei ole tuvastatav äriregistri andmete põhjal
Tutvu ka projektide hindamisel kasutatava valikumetoodikaga
Toetuse taotlus täidetakse ja esitatakse struktuurifondide e-toetuse keskkonnas:
Videojuhis e-toetuste keskkonnaga tutvumiseks
Olles saanud toetust Euroopa Regionaalarengu Fondist, on kohustus avalikkust toetuse kasutamisest teavitada.
NB! Jälgi, et kasutad õige rahastusperioodi (2021-2027) toetuse logosid.
Teavitamise juhend ja logod
Teenuse/kauba hankimise korraldamisel on mittehankekohustuslaste puhul oluline:
- toetusraha säästlik kasutamine
- kõikide pakkujate, sh potentsiaalsete, võrdne kohtlemine ehk pakkujatele ühesuguse lähteülesande/pakkumiskutse esitamine
ostmisel olemasoleva konkurentsi kasutamine, konkurentsi edendamine, sh. vajadusel hinnapakkumiste küsimine väljastpoolt Eestit - hinnapakkumiste küsimise ja saamise dokumentatsiooni säilitamine ajaliselt loogilises järjestuses ehk hankimine läbipaistvalt ja tagantjärgi kontrollitavalt
- tehingute tegemine on keelatud tulumaksuseaduse §8 tähenduses seotud isikute vahel
Hinnapakkumiste võtmise nõuded ja juhised NB! Nõudeid on uuendatud ning juhend on muutmisel. Lisame uuendatud juhendi peatselt - 100 000 eurot ja enam maksvate ostude puhul tuleb ostumenetlus viia läbi riigihangete registris
Vaata riigihangete registri kasutusjuhendit (vaata “Juhend toetuse saajale, kes ei ole hankija RHS tähenduses”)
Toetuse saajal on kohustus eristada projektiga seotud kulud teistest kuludest. Projekti kulude eristamist on sõltuvalt ettevõttes kasutusel olevast raamatupidamistarkvarast võimalik korraldada läbi projektile eraldi kulukonto avamise või projekti kulude eristamise, konto koodidele vastavate tunnuste lisamisega (objekt, projekt vms).
Esita projektiga seonduv aruandlus ja väljamaksetaotlused struktuurifondide e-toetuse keskkonna kaudu.
Jooksvate küsimuste tekkimisel, oleme sulle alati toeks!
Tulemuste hindamise etapis viiakse läbi programmi toel saavutatud majandustulemuste hindamine.
Majandustulemusi hinnatakse 2 aasta pärast ettevõtte arenguplaani tegevuste lõppemist. Kuna ettevõtte arenguplaan on ettevõtte individuaalne arendustegevuste kava, hinnatakse ettevõtte müügitulu ja lisandväärtuse kasvu, võrreldes sama tegevusala ettevõtete müügitulu ja lisandväärtuse kasvuga. Kasvu eesmärgid arvutatakse aastase liitkasvumäära alusel.
Tulemuste arvutamisel võetakse baasaastaks arenguplaanile eelnev majandusaasta. Ettevõtte lisandväärtuse ja müügitulu kasvu arvutamine algab arenguplaani kolmandast aastast ja lõpeb kaks aastat pärast arenguplaani tegevuste lõppemist.
Abiks arenguprogrammi elluviijale
Klienditeenindus
+372 627 9700
[email protected]
Loe toetuse tingimuste kohta lähemalt toetuse määrusest:
Toetuse määrus SF perioodil 2021-2027
Toetuse määruse seletuskiri
Toetuse määrus SF perioodil 2014-2020