Vaata peasisu

Where is value next?  Kuidas tippinnovaatorid leiavad uued ärisuunad rahvusvahelise vaate abil

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus
20. mai 2025
4 min

Kuidas murda välja harjumuspärasest ja vaadata oma ettevõte tegevust täiesti uue nurga alt? Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EIS) ellu kutsutud tippinnovaatorite programm teeb seda läbi tugeva rahvusvahelise partnerluse ja metoodilise lähenemise. Programmi üks keskne väärtus seisneb välismentorite ja -koolitajate kaasamises, kes aitavad ettevõtetel leida uusi ärisuundi, raputada juhtide mõttemustreid ja luua innovatsiooni toetavat organisatsioonikultuuri. 

Rahvusvaheline vaade, mis raputab  

Programm on loodud koostöös kahe tipptasemel globaalse haardega partneriga: Hollandist pärit Business Models Inc. (BMI) ja Reibke Consulting Taanist. Need pole lihtsalt koolitajad, vaid strateegilise innovatsiooni praktikud, kelle klientide hulka kuuluvad näiteks LEGO, IKEA, ING ja Danske Bank. 

BMI tiim – Patrick Van der Pijl, Leroy Spiekerman van Weezelenburg ja Bas Brilman – õpetab, kuidas defineerida väärtust uuel moel, kasutades tööriistu nagu Business Model Canvas, Value Proposition Canvas ja Five Bold Steps Vision. Nende hübriidne ja koostööpõhine tööviis aitab ideid kiiresti testida ja turule tuua. 

“Tuleb armuda probleemi, mitte lahendusse,” jäi kõlama nende mõte tippinnovaatorite kevadiselt õppereisilt Hollandisse. 

Välismentori pilk võib viia uue ärisuunani 

Mentorid ei anna valmis vastuseid, vaid esitavad paremaid küsimusi. Nad ei joonista valmis teekonda – nad aitavad ettevõttel luua täiesti uue raja. Just selline lähenemine on avanud uusi võimalusi kümnele innovaatilisele ettevõttele, kes tänavuses tippinnovaatorite programmis osalevad – Airobot Technologies, Bikeep, CRONIMET Nordic, Krakul, Mikskaar Miksgrow, Plastok, Ruukki Products, Silen, Tech Group ja Verston. 

Programmi käigus on ettevõtted välismentorite ja koolitajate toel jõudnud uute ärisuundadeni. Osalejate lood on mitmekesised ja inspireerivad – kes püüdleb oma valdkonnas maailmatasemel tegijaks saamise poole, kes muudab tootepõhist ärimudelit teenusepõhiseks, kes arendab uut toodet turuosa kasvatamiseks või alustab esmakordselt teadus-arenduskoostööd ülikoolidega. Iga teekond on ainulaadne ja täis põnevaid arenguid. 

Fotograaf: Silver Gutmann

Osalevate ettevõtete lood kinnitavad, et innovatsioon ei ole juhuslik, vaid teadlikult juhitud protsess, mis vajab aega, tuge ja julget välist vaadet. Lühikese aja jooksul on võimalik jõuda uute, valideeritud lahendusteni ja innovaatiliste projektideni.  

Üks tänavusi tippinnovaatoreid Plastok on ettevõte, mis on spetsialiseerunud tööstusliku kummi ja plasti töötlemisele ning hulgimüügile. Programmi jooksul õpitud praktiliste tööriistade ja mentorite toel on nad avastanud täiesti uue ärisuuna ja sihtturu ning alustanud teadus-arenduskoostööd Tartu Ülikooliga innovaatilise materjali tootmiseks. Uued lahendused aitavad laiendada kliendibaasi kaitsetööstuse valdkonda. 

„Kaos on kord, mis on meile arusaamatu,“ on öelnud Henry Miller. Just nii on kirjeldanud Plastoki arendusjuht Tarvo Iskül programmi mõju. „Programm sundis meid mõtlema täiesti uuel tasemel ja aitas meil taas fookuse paika seada. BMI koolitajad õpetasid meile, et ei tasu oma ideesse ära armuda. Kliendid on kõige olulisemad – kui keegi ei taha sinu suurepärast lahendust osta, siis pole sellega midagi peale hakata,“ lisas ta. 

Fotograaf: Silver Gutmann

Miks just rahvusvaheline partnerlus? 

Eestis on ambitsioonikaid juhte ja huvi innovatsiooni vastu, kuid vahel on vaja välist vaadet, mis raputab ja viib järgmisele tasemele. Just seda tippinnovaatorite programm pakubki. See ei ole pelgalt uue toote turule toomine – see on süsteemne mõtteviis ja kultuur, mida saab õppida ja juhtida. 

Tippinnovaatorite hiljutine õppereis Hollandisse viis osalejad kokku tulevikku kujundavate ettevõtetega nagu Miro, PostNL ja PlantOne, pakkudes inspiratsiooni, mida koduturult ei leia. Korduv mõte, mis esile kerkis, oli: fookus peab alati olema kliendil – mitte sisemisel mugavusel. 

Tippinnovaatorite programm ei ole lihtsalt koolitus, see on transformatsioon. Kas sinu ettevõte on järgmine?   

Programmi väärtus ei seisne ainult sisu sügavuses, vaid ka selles, kuidas see ettevõtet päriselt muudab – mõtlemises, tegutsemises ja inimestes. 

Kui sa tahad teada, “Where is value next?”, siis sa ei pruugi seda leida ainult enda seest ja igapäevasest keskkonnast. Mõnikord peab selleks sõitma Rotterdami, kohtuma Miro asutajaga ja kuulma, kuidas tuhandete kilomeetrite kaugusel küsitakse täpselt samu küsimusi. Aga juba järgmise sammuga jõuad uue vastuseni – ja see ongi innovatsioon.  

Tippinnovaatorite programm sobib ambitsioonikatele kasvupotentsiaaliga ettevõtetele, kelle soov on panustada innovatsiooni ja arengusse ning leida uusi viise oma äri kasvatamiseks ja järgmiseks arenguhüppeks. Kandideeri tippinnovaatorite programmi järgmisesse hooaega siin ja ole osa kogukonnast, kus sünnivad järgmised Eesti edulood. Kandideerimise tähtaeg on 31. mai. 

Jaga postitust

Tagasi üles