Innovatsioonistrateegia kui konkurentsieelis: Verstoni ja Ruukki kogemus tippinnovaatorite programmis

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse tippinnovaatorite programm (TIP), mida aitab läbi viia koolitusfirma BDA Consulting, aitab ettevõtetel jõuda innovatsioonis uuele tasemele. Tänaseks viis kuud väldanud koolitusprogrammis osaleb 10 ambitsioonikat ettevõtet, kes soovivad arendada tulevikukindlaid strateegiaid ja tugevamat innovatsioonikultuuri. Kandideerimine on avatud ka järgmiseks hooajaks, registreeri oma ettevõtte huvi siin.
Kuna programmi üks keskseid tegevusi on innovatsioonistrateegia loomine, siis uurisime kahelt sel hooajal osalevalt ettevõttelt, miks lisaks äristrateegiale innovatsioonistrateegiat vaja on ning kuidas selle loomine programmi käigus on edenenud. Oma kogemusi jagavad Sven Sillamäe, taristuehitusettevõtte Verston Eesti innovatsioonijuht, ja Kristjan Keert, katuste ja fassaadilahenduste tootja Ruukki Baltikumi üksuse endine juht, kes pärast 11 aastat Ruukki juhtimist andis juhi teatepulga üle ning alustas 1. märtsist 2025 CEO-na Eesti Traat OÜs.
Äri- ja innovatsioonistrateegia – kuidas need omavahel suhestuvad ja miks innovatsiooni teie äris vaja on?
Sven: Verstoni äristrateegia keskendub lühema ja keskmise perspektiivi eesmärkidele, nagu ressursside efektiivne kasutamine ja hooajalisuse maandamine. Innovatsioonistrateegia seevastu on pikemaajaline – 2034. aastaks soovime, et 75% meie tulust tuleks keskkonnasäästlikust ja innovaatilisest põhiärist ning 25% täiesti uutest toodetest. Innovatsioon on äristrateegia oluline osa, aidates meil turul eristuda ja vastata kasvavale nõudlusele jätkusuutlike lahenduste järele.
Kristjan: Ruukki strateegia on pidevas arengus ning kõik osakonnad panustavad selle elluviimisse. Innovatsioonistrateegia on lahutamatu osa meie üldisest strateegiast, toetades selle kesk- ja pikaajalisi eesmärke. Me ei keskendu uuendustele ainult tootedisainis, vaid otsime lisandväärtust igast osakonnast – müügist ja logistikast kuni tootmise ja finantsini. TIP programm on andnud meile uusi tööriistu innovatsiooni teadlikumaks juhtimiseks.
Kuidas erineb innovatsioonistrateegia loomine äristrateegiast?
Sven: Innovatsioonistrateegia loomine on kaasavam ja eksperimentaalsem protsess. TIP programmi raames oleme kasutanud kliendiuuringut ja ettevõttesiseseid töötube, et kaasata lisaks juhtkonnale ka R&D spetsialiste ja projektijuhte. Innovatsioonistrateegia seob äristrateegiat pikemaajalise visiooniga, näiteks elektrifitseeritud ehitusmasinate kasutamine meie põhiäri rohelisemaks muutmiseks.
Kristjan: Ruukkis on kliendisuhted alati tähtsal kohal, kuid soovime tulevikus klientide kaasamist uute toodete ja teenuste loomisel oluliselt suurendada. Mind huvitab eriti prototüüpimine – kuidas kiiremini testida, ebaõnnestuda ja õppida. Innovatsioon ei tähenda vaid uusi tooteid, vaid ka töökeskkonna, juhtimise, ESG ja äriprotsesside pidevat arendamist. Meil on selged vastutajad ning lähiajal täiendame meeskonda veelgi, et suurendada oma innovatsioonivõimekust.

Milliseid õppetunde on programm seni pakkunud?
Sven: TIP programm on andnud meile tugeva raamistiku innovatsiooni süsteemseks juhtimiseks. Eriti kasulikud on olnud kliendiuuring ja innovatsiooni töötoad, samuti buddy group kohtumised, kus jagame kogemusi teiste ettevõtetega. Programmi kaudu oleme saanud enesekindlust oma ambitsioonikate eesmärkide, näiteks CO₂ heitmete 80% vähendamise saavutamiseks.
Kristjan: Meie jaoks on programm tõestanud, et innovatsiooni saab juhtida ka põnevalt ja motiveerivalt. Töötoad on olnud praktilised ning kogu meie meeskond on saanud siit midagi kasulikku igapäevaseks rakendamiseks. Oleme leidnud uusi tööriistu ja saanud kinnitust, et oleme õigel teel.
Miks peaksid ettevõtted osalema EISi tippinnovaatorite programmis?
Sven: Programm pakub praktilisi tööriistu ja metoodikaid, et viia innovatsioon äristrateegia lahutamatuks osaks. Verstoni kogemus näitab, et see aitab avastada uusi kasvuvõimalusi ning kohaneda turu nõudlusega jätkusuutlike ja tehnoloogiliselt arenenud lahenduste järele.
Kristjan: Ma arvan, et kõik ettevõtted ei peakski. Osalema peaksid ainult need, kes on päriselt valmis suuremalt mõtlema ning muutust ellu kutsuda. Fookuses peab olema lisandväärtuse loomine läbi koostöö, teadus-arendustegevuste ja innovatsiooni ning kindlasti ka ekspordi kasv. Meil peab tekkima võimekus rahvusvahelisel turul läbi lüüa – ja TIP programm on kindlasti samm selles suunas.
Suur tänu, Sven ja Kristjan, oma kogemusi jagamast. Soovime edu uuenduste elluviimisel!
Soovid samuti oma ettevõttega kvaliteedihüppe teha? Kandideeri tippinnovaatorite programmi järgmisesse hooaega juba täna siin.
Loe ka teiste tippinnovaatorite programmis osalevate ettevõtete (Silen ja Tech Group) kogemuste kohta siit.